FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/08/2023

Får jag som kockstudent ha med mig mina knivar i bilen respektive kollektivtrafiken?

Hej Jag studerar till kock och har köpt ganska dyra knivar som jag förvarar i en ”kniv rulle av läder ” jag vill inte förvara dom på skola och inte heller på framtida arbetsplatser, det är 5-6 knivar som kostar runt 1500 kr stycket, vad säger knivlagen om detta om jag åker med egen bil eller med kollektivtrafik direkt mellan a och b ? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du studerar till kock, och har knivar med dig och undrar om det är tillåtet när du åker bil samt kollektivtrafik mellan ditt hem och skolan / praktik.

Den lag som aktualiseras är den s.k knivlagen, förbud mot innehav av knivar regleras i lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

Gällande rätt

Knivlagen syftar till att begränsa förekomsten av knivar och andra tillhyggen på allmän plats som kan användas vid våldsbrott.

Huvudregeln i 1 § föreskriver att knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa inte får innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats. Påföljden för brott mot knivlagen är fängelse i högst sex månader eller böter men det utdöms inget ansvar för ringa fall. Om ett brott mot knivlagen bedöms som grovt så blir straffet högst ett års fängelse. För att man ska åläggas ansvar för  brott mot knivlagen så krävs antingen oaktsamhet eller uppsåt. Detta gäller i enlighet med 4 §.

Undantag - innehavarens behov
Det finns emellertid två undantag till huvudregeln, i 1 § andra stycket . Det första undantaget tar sikte på om föremålet ingår i utrustningen för en viss tjänst eller ett visst uppdrag. Exempelvis en batong som bärs av en utbildad väktare i tjänsten eller en ändamålsenlig kniv som en hantverkare använder på ett uppdrag. Sådan utrustning som en hantverkare bär med sig för sitt arbete omfattas alltså inte normalt av förbudet.

Det andra undantaget gäller när innehavet anses befogat med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter. Här gäller sådana knivar och andra föremål som behövs för arbete eller friluftsaktiviteter. Det anses därmed också befogat att inneha knivar och liknande föremål i samband med jakt, fiske och camping. Men undantaget gäller också knivinnehav som generellt sett framstår som naturligt, exempelvis mindre fickknivar.

En bedömning i ditt fall
Det är för dig befogat att medföra kniv under resa i bil som med kollektivtrafik, om resan är ett naturligt sätt att ta sig till eller från ett sammanhang som innefattar att det är befogat att använda kniv (dvs din skola / praktik). Men det är svårt för mig att kunna ge en helt tydlig bedömning, men gällande rätt är enligt ovan redovisat. Jag rekommenderar dig att tala med ansvarig lärare eller liknande för att få en slutlig bedömning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att åter kontakta oss.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare