FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/05/2022

Får jag ta hem en and?

Är det lagligt att ta gem änder från parken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar djurskyddslagen, jaktlagen och även råd från samtliga länsstyrelser. Enligt länsstyrelsen bör vilda djur inte hållas i fångenskap, oavsett om det skulle vara skadat eller inte, då det kan innebära ökat lidande för djuret. Enligt djurskyddslagstiftningen är det förbjudet att hålla djur för sällskap och hobby och enligt jaktlagstiftning är det förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap utan tillstånd. Tillstånd krävs dock inte upp till 48 timmar, men efter denna tid förutsätts det att man lämnar in djuret hos en godkänd viltrehabiliterare.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare