Får kronofogden utmäta min egendom för min makes skulder?

Hej kan kronofogden ta mina smycken vid en utmätning gällande min mans skulder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för makar är att vardera make svarar för sina egna skulder och kronofogden kan således inte kräva dig på egendom enbart för att ni är gifta. Lös egendom, dvs dina smycken, får dock utmätas om det framgår att den tillhör gäldenären eller om denne kan anses vara ägare enligt 4 kap. 18 § utsökningsbalken eller 4 kap. 19 § utsökningsbalken (4 kap. 17 § utsökningsbalken). Smycken anses vara lös egendom.

När det är fråga om gifta makar som bor tillsammans, så kan det ibland vara svårt att avgöra vem som äger vilken egendom. Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan (4 kap. 18 § utsökningsbalken). Är det så att gäldenären (din make) är gift och varaktigt sammanbor med sin make (dig) och ni har lös egendom i gemensam besittning, så anses gäldenären vara ägare till egendomen om det inte kan göras sannolikt att ni är samägare till egendomen enligt lagen om samäganderätt och det inte heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Det innebär att kronofogden får utmäta smycken som finns i hemmet, om det inte är så att du visa och göra det sannolikt att ni äger den tillsammans. Det som skulle kunna styrka din äganderätt till smyckena är exempelvis kvitton, fakturor eller liknande för att göra det sannolikt. Om du istället kan visa, genom exempelvis ett avtal, att smyckena är dina så får dessa inte utmätas (4 kap. 19 § utsökningsbalken).

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du vill ha ytterligare hjälp skulle jag varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare