FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/02/2022

Får man åberopa fel man har fått uppgift om innan köpet?

Hej. Jag la ut min dator på annons på *sociala medier plattform* för 2500kr. Där la jag upp all information om datorn och vilket skick den var i. Jag fick ganska snabbt svar av en säljare som var intresserad av datorn. Han ställde en fråga angående om datorn kunde hantera ett inspelningsprogram. Jag frågade då honom vad för program han menade. Han sa namnet på ett program men jag antar att det inte var det fullständiga korrekta namnet på programmet eftersom att jag fick upp olika typer av inspelningsprogram när jag sökte på google och inte ett specifikt program. Jag kollade ett program som jag inte har någon aning om, om det är det rätta programmet som köparen menade. I alla fall på det programmet jag fick fram stod det att min processor skulle klara av det mer än så fick jag inte fram. Därför svarade jag köparen att jag tror att det ska klara av det programmet men det beror ju helt på vilket specifikt program det är. Efter det fick jag inte något specifikt svar.

Han var intresserad och vi kom överens att jag skulle köra datorn till honom. Jag hjälpte honom koppla upp allting och datorn gick som den skulle. Därför så köpte han datorn via swish dessutom för 100kr billigare så för 2400kr.

Nu ca en vecka senare skriver han att hans program inte fungerar och vill häva köpet. Då tänkte jag att det var väl hans ansvar från början att ta reda på att det programmet han har fungerar med datorn förutsatt att jag har lämnat ut korrekt uppgifter om datorn vilket jag gjorde. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken lagstiftning är tillämplig?

Jag förstår det som att du sålde din dator till en annan privatperson. Av den anledning blir köplagen tillämplig (1 § köplagen). Köplagen är "dispositiv" vilket innebär att det ni har avtalat om har företräde framför vad som står i lagen (3 § KöpL).

Föreligger det fel i vara?

Datorn kan anses vara felaktig om datorn inte stämmer överens med uppgifter som du lämnat innan du sålde den och dessa uppgifter kan antas ha inverkat på köpet (18 § KöpL). I det här fallet har du lämnat uppgift om att du tror att datorn kan hantera ett visst program. Det här verkar ha inverkat på köpet i och med att köparen ville häva köpet på grund av att programmet inte fungerade på datorn.

Fråga blir snarare om köparen har rätt att göra gällande det här felet. Köparen får inte åberopa ett fel som han måste antas ha känt till vid köpet (20 § KöpL). Du har lämnat lite otydliga uppgifter och har inte garanterat att det är fullt möjligt att programmet kan användas på datorn. Detta kan tala för att köparen måste antas ha känt till att programmet kanske inte fungerar. För att du som säljare ska kunna undkomma ansvar för felet krävs det att köparen visste om en omständighet som kan tyda på fel och förstått sambandet mellan den omständigheten och felet.

Vidare om köparen undersökt datorn innan köpet eller struntat att göra det trots uppmaning från dig så får köparen inte åberopa ett fel som han borde ha märkt vid en sådan undersökning (20 § KöpL). Att programmet inte fungerade kan antas vara något köparen borde ha märkt vid en sådan eventuell undersökning. Jag vill dock lyfta några argument som köparen kan framställa i den här situationen:

1. Köparen argumentera för att det inte skett någon undersökning och att den inte heller blev uppmanad att göra en sådan.

2. Att dina uppgifter om att du trodde programmet var kompatibelt begränsade dennes eventuella undersökningsplikt och att den därför inte behövde undersöka detta lika noga samt att denna inte förstått att programmet kanske inte skulle fungera på datorn. Om köparen får göra gällande felet (troligen inte) så är hävning en möjlighet i och med att programmets kompatibilitet med datorn var väldigt viktig för användningen av datorn för köparen. Denne kan argumentera att det var av väsentlig betydelse att programmet fungerade och detta borde du i vart fall ha insett då personen frågade om det (39 § KöpL).

Sammanfattning: Omständigheterna talar för att du har "rätt" och att köparen inte kan åberopa felet på grund av att du gett uppgifter som inte garanterar att programmet fungerar med datorn och att därför måste köparen antas ha känt till att programmet kanske inte är kompatibel med datorn.

Om du har fortsatta funderingar eller behöver mer juridisk hjälp skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med någon av våra duktiga jurister här på Lawline. Det kan du göra här!

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare