Får man återge historier och sådant som finns på internet i en podcast?

Hej!

Om man gör exempelvis en pod, får man använda sig av historier som finns på internet redan och/eller ta inspiration av sånt som berättats på sociala medier?

Blir det inte offentlig handling när det skrivs ut öppet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som skrivit en originell text på sociala medier kan ha upphovsrätt till verket (1 § URL). Tidningsartiklar, intervjuer eller inlägg på hemsidor kan därför omfattas av upphovsrätt. Den som har upphovsrätt har ensamrätt att göra verket tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning och i annan teknik (2 § URL). Det kan därför vara upphovsrättsintrång att läsa av eller rent av ta annans material som sedan bearbetas eller framställs i en podcast. Det är däremot skillnad på att bearbeta/kopiera och att ta inspiration. Att endast hämta inspiration från olika historier är inte att anse som upphovsrättsligt intrång. Det är också möjligt att citera vissa delar av historierna (22 § URL). Om du ska citera är det viktigt att upphovsmannen anges och att inte hela texten citeras, utan endast vissa delar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare