Får man avbilda kändisar utan att det utgör immaterialrättsligt intrång?

Hej,

Jag undrar om man får tillverka och sälja exempelvis lerfigurer som liknar kända personer, typ influencers eller kända personer inom riksdagen utan att det bryter mot någon upphovsrätt eller varumärkes skydd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver i din fråga är det viktigt att tänka på om personen i fråga skyddas genom upphovsrätt eller varumärkesskydd innan man börjar en tillverkning och försäljning av lerfigurer som ser ut som kända personer för att undvika intrång.

Upphovsrätt

Kända människor eller personer över lag har inte upphovsrätt till sitt utseende, vilket gör det fritt att avbilda personer enligt upphovsrättslagen, URL. Om t.ex. en bild eller ett fotografi som skyddas av upphovsrätt (1 kap. 1 § punkt 5 URL) används som referens eller inspiration krävs det tillåtelse i form av exempelvis licens från upphovspersonen för att inte göra intrång på verket. Alternativt kan lerfiguren i detta fall anses vara en bearbetning av ett tidigare verk i den mån att det utgör ett eget självständigt verk och uppnår kravet på originalitet (1 kap. 4 § URL).

Varumärkesskydd

Ett varumärke kan bestå av alla tecken som har särskiljningsförmåga och tydligt kan återges i varumärkesregistret (1 kap. 4 § varumärkeslagen, VML). Ett ansikte skulle därför kunna registreras så länge det uppfyller kravet på särskiljningsförmåga (1 kap. 5 § VML). Ett varumärke kan antingen registreras för att skyddas (1 kap. 6 § VML), eller inarbetas i en betydande del av den krets den riktar sig till, d.v.s. att kunder starkt förknippar varumärket till en vara eller tjänst (1 kap. 7 § VML).

Sammanfattning

Att tillverka och sälja lerfigurer som liknar kända personer kan vara möjligt i upphovsrättslig mening under förutsättningen att verket är originellt. Om det avbildas utifrån t.ex. ett fotografi måste du sätta din egen prägel på den för att det ska utgöra ett eget självständigt verk som uppnår originalitetskravet och inte liknar ett annat verk för att undvika upphovsrättsligt intrång. Tillverkning och försäljning kan även vara möjligt utifrån ett varumärkesskydds perspektiv, under förutsättningen att den kända personen som avbildas inte har varumärkesregisterat exempelvis sitt ansikte, profil, siluett eller liknande.

Enligt min menig kan det således vara möjligt att tillverka och sälja lerfigurer som föreställer kända personer, men med premissen att personen i fråga inte är varumärkesregistrerad, inarbetad i betydande krets eller är för lik ett tidigare verk. Ett tips är därför att gå in på patent och registreringsverkets hemsida där det går att söka på registrerade varumärken.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare