FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/11/2018

Får man behålla en vara man fått skickad till sig av misstag?

Hej.

Jag har köpt en vara (en parfym) från ett större internetbaserat företag. Jag beställde och betalade för en parfym, men när paketet kom fick jag 2 parfymer.

Jag gjorde inget åt detta själv, förutom att låta bli att öppna den extra parfymen, men jag har inte kontaktat företaget på egen hand.

Nu har jag fått ett mail från dem där de skriver såhär:

i har upptäckt ett fel i vårat system som fört till att du på din order 17687940 har fått flera varor än du har beställt - totalt kr 431.

Detta är helt och hållet vårat fel, men vi hoppas ändå att du vil hjälpa oss med att rätta till det här.

På bakgrund av detta hoppas vi att du vill ta kontakt med våran kundtjänst via "min sida" på våran hemsida, för att komma fram till hur vi kan lösa det här på bästa sätt.

Vi vill erbjuda dig att behålla varorna till ett mycket bra pris. Ifall du vill returnera varorna till oss är detta självklart kostnadsfritt.

Om du redan har varit i kontakt med oss angående detta, kan du så klart se bort från detta mail.

Vi tackar för din hjälp på förhand.

Är jag skyldig att svara dem och skicka tillbaka varan, eller betala för den. Eller kan jag låta bli att svara och behålla den extra parfymen, eftersom felet var deras från början? Jag förstår att det bästa såklart är att höra av sig till till dem, men är det min skyldighet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du beställde och betalade för parfymen på deras hemsida ingick du ett avtal med företaget. Eftersom avtalet endast gällde en parfymflaska och du endast betalade för en parfymflaska innebär detta att företaget fortfarande har äganderätten till den andra flaskan parfym. Om leverantören av misstag skickar med en extra innebär alltså inte att man får behandla den extra varan som sin egen. Du gjorde alltså helt rätt i att inte öppna den andra parfymen.

Om man får en vara skickad till sig av misstag har man ingen skyldighet att kontakta den som skickat varan. Det är upp till företaget att uppmärksamma sitt misstag. Man har givetvis inte heller någon skyldighet att betala för varan om man inte vill behålla den. Skulle man däremot bli kontaktad av företaget och därefter vägra lämna tillbaka varan kan man dock göra sig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken). Har man fått en vara av misstag är man skyldig att hålla den tillgänglig för avhämtning. Tekniskt sett föreligger ingen skyldighet enligt lag att skicka tillbaka varan. Men om företaget ordnar så att transporten sker kostnadsfritt så vore det att rekommendera. Oavsett vad så får man nämligen inte använda varan själv så länge man inte har betalt för den.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare