FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/09/2023

Får man bjuda någon på en fest men sedan lura dem och inte berätta var adressen är?

Hej En fd kompis fick för sig att det vore roligt att bjuda med mig till en fest. Grejen är att han bara gav mig namnet på området men ingen address så det var lätt för mig att gissa vad det egentligen gällde. Han ville görra narr utav mig/trolla. Hade man kunnat göra en anmälan på detta? (Det har inget med ekonomi eller bedrägeri rent utav omogenhet på hans sida)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Självklart kan du anmäla detta beteendet till exempelvis polisen men det finns ingenting de kommer att göra åt situationen, därmed är det meningslöst att anmäla det. Detta beror på att även om personen har handlat på ett sätt mot dig som du upplever som kränkande och kan ha gjort dig ledsen har personen inte begått något brott. Därmed är mitt tips att släppa denna händelse och gå vidare.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare