FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/10/2021

Får man flytta med barnet utan den andra vårdnadshavarens samtycke?

Hej! Jag har en dotter på snart 12 år, jag och pappan har varit separerade sedan hon var 2år. Vi har gemensam vårdnad, men hon bor sedan ca 3 år tillbaka hos mig då hon inte vill bo hos pappa. motiverar för att träffa pappa varannan helg, ibland går det ibland inte. Jag har bott kvar i kommunen efter då pappan inte gått med på att flytta. Dottern säger nu själv sedan en tid tillbaka att hon vill flytta till min hemkommun ( 1,5 timme bort) då hon vill vara nära morföräldrar och släkt som hon har fin kontakt med. Vi håller på med hästar och hon vill bo på gård och kunna ha hästarna nära. Vi har nu fått möjligheten att köpa en familjegård i min hemstad och vi samt dottern vill flytta dit. Men pappan säger att han bara godkänner en flytt 30 min bort.

Vi har erbjudit att köra dottern varannan helg till pappan samt hämta. Vad är det som gäller? Kan vi flytta trots att pappan inte godkänt?

Dottern mår som bäst då hon får vara bland hästarna, och tror att det hade varit bra för henne att ha dom utanför dörren. Hon trivs inte i skolan hon går in nu, och tror att det hade underlättat med skolbyte(pappan instämmer) .

Kan tillägga att dottern har medelsvåra ADHD om det skulle påverka svaret. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när det gäller gemensam vårdnad är att vårdnadshavarna ska fatta alla beslut som rör barnet tillsammans (6 kap. 11 §, 6 kap. 13 § föräldrabalken). Enda undantaget då en förälder får fatta ett sådant beslut ensam är om det gäller ett beslut som inte kan skjutas upp och den andra föräldern inte kan fatta beslut till följd av sjukdom, frånvaro eller någon annan orsak (6 kap. 13 § föräldrabalken).

Att flytta med barn, utanför hemkommunen, kräver därför att båda vårdnadshavarna godkänner flytten. Skulle en vårdnadshavare flytta från hemkommunen utan den andra vårdnadshavarens godkännande så kan man göra sig skyldig till umgängessabotage och egenmäktighet med barn. Umgängessabotage innebär att man förhindrar umgänget med den andra föräldern vilket kan tala för att den andra föräldern skulle få ensam vårdnad om det skulle uppstå en vårdnadstvist. Egenmäktighet med barn är straffbart och kan bland annat innebära att en vårdnadshavare flyttar på barnet från en plats till en annan utan samtycke från den andra vårdnadshavaren (7 kap. 4 § brottsbalken).

När vårdnadshavarna fattar beslut gällande barnet ska dock hänsyn tas till barnets synpunkter och åsikter i takt med barnets mognad och ålder (6 kap. 11 § föräldrabalken). Eftersom er dotter är 12 år gammal så bör hennes åsikter tas hänsyn till i en liten utsträckning. Detta förändrar dock inte det faktum att båda vårdnadshavare ändå måste godkänna flytten.

Sammanfattningsvis så är min rekommendation att du inte flyttar med barnet om du inte får samtycke från pappan. Istället bör du försöka komma överens med honom om något som fungerar. Ni kan även få hjälp att komma överens genom samarbetssamtal via familjerätten i kommunen om ni behöver det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare