Får man ha en avställd bil parkerad på sin parkeringsplats?

Får jag parkera min avställda bil på en parkeringsplats jag betalar för varje månad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga så vill du ha din avställda bil parkerad på en parkeringsplats som du hyr och betalar för varje månad. Jag utgår ifrån att parkeringsplatsen du hyr är en parkeringsplats som du hyr av en privat hyresvärd. Jag utgår även ifrån att frågan endast gäller själva parkeringen och inte hur bilen eventuellt ska transporteras till parkeringsplatsen.

Utifrån dessa avgränsningar så finns det inget lagstadgat hinder för dig att parkera din avställda bil på din parkeringsplats. Däremot så behöver du vara uppmärksam på vad som står i ditt hyresavtal för parkeringsplatsen. Om det i hyresavtalet står att du inte får använda parkeringsplatsen till avställda fordon så gäller det som står i avtalet. Framgår det inte något angående avställda fordon i hyresavtalet så har du i princip rätt att ha din avställda bil parkerad där. Det kan ändå löna sig att vara i kontakt med hyresvärden för att undvika eventuella konflikter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Edvin StrandfältRådgivare