Får man inom nödvärnsrätten avvisa en person med vapen vid hemfridsbrott?

Om någon tar sig in på den gård där jag bor (hemfridsbrott) och jag tar med något av de lagliga gevär jag äger i avskräckande syfte, för att avvisa personen/personerna. Är detta lagligt ? Gör laddat eller oladdat gevär någon skillnad ? ^ Luftgevär/Luftpistol som ser ut som riktiga vapen ?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du lagligen får avvisa person med vapen när de befinner sig inom din hemfridszon. Svaret på din fråga finns i Brottsbalken.

Hemfridsbrott

Precis som du säger kan den som olovligen inkräktar på hemfridszonen göra sig skyldig till hemfridsbrott, 4 kap 6 § första stycket BrB. Det räcker med att ber personen att lämna men att denne vägrar, för att det ska anses utgöra hemfridsbrott.

Nödvärn

Du som husägare har en lagstadgad rätt till nödvärn om en person vägrar lämna er tomt, 24 kap 1 § andra stycket tredje och fjärde punkten. Om en ovälkommen gäst befinner sig på er tomt, och ni har bett denne att lämna, men denne vägrar, så har ni rätt att ta till med nödvändig och rimlig mängd våld för att få denne att avlägsna sig. Så länge ni inte passerar gränsen för vad som är uppenbart oförsvarlig våldsanvändning så har ni en rätt till nödvärn. Var denna gräns går beror på omständigheterna i det enskilda fallet och varierar alltså från varje situation.

Eftersom nödvärnsrätten är en ansvarsfrihet så blir man inte dömd för brott om man håller sig inom ramen för nödvärnsrätten. Det är alltså viktigt att tänka på att inte gå vad som är uppenbart oförsvarligt. Det är svårt att svara på om det skulle vara inom ramen för nödvärnsrätten att avvisa med ett vapen. Möjligen skulle det vara det, men börja med att försöka prata med personen. Kom ihåg att allting beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en fråga på nytt!

Julia NilssonRådgivare