FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/03/2022

Får man klä ut sig till, och agera som, polis?

Hej. Igår den 2022.03.16 så blev jag efterföljd av en bil med blåljus på som körde vårdslöst och körde över dom hastighetsbegränsningar som finns på dom rådande vägarna så är det 50km/h han blåste förbi i säkert 100km/h + jag följde efter bilen på längre avstånd och höll hastigheterna som var angivna på dom vägarna. Han stoppade mig innan allt detta hände . Frågade om körkort och att det stoppet gällde nykterhets kontroll och en PL20A av fordonet. När jag frågade honom om han var polis då sa han ja. Då sa jag till honom att jag ville ha en målad och en uniformerad polis patrull då sa han att de ej fanns någon ledig i hela staden där jag bor. Jag läste bilen och ringde 112 och dom sa att de var ingen polis som hade stoppat mig på den angivna platsen . Gav aldrig mitt körkort. Och när jag konfronterade honom genom att gå ut så stack han iväg och jag efterföljde denna person bil. Har han då begått ett så kallad lagbrott? Och vad kan straffet vara för han då? Han var aggressiv och hotfull vid stoppet. Jag frågade honom om giltig polis id men de hade han glömt hemma enligt honom. Han hade varken pistol , väst där de står polis eller batong m.m. Händelsen är polisanmäld .

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning
Jag kommer ge svar på följande frågor:

Vad är en polis och vad har hen för befogenheter? Får man klä ut sig till, och agera som, polis även om man inte är det? Vad får man för straff om man klär ut sig till, och agerar som, polis?

Poliser och (några av) deras befogenheter
Polisman definieras i 4 § polislagen (PL) och i 2 § polisförordningen. En polisman är någon som är tjänsteman vid Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen, 4 § PL. Mer specifikt menas med polisman exempelvis polismästare, polisintendent och polisinspektör, 2 § polisförordningen. Nyss nämnda är exempel på tjänstegrader inom den svenska polisen. Polisman är ordet som används i lagen, men självklart kan man vara av annat kön än man. Jag kommer använda mig av orden polis eller poliser.

Poliser har vissa befogenheter, som "vanliga" människor inte har. Några exempel på sådana befogenheter är de som personen i fråga nämnde: begäran om körkort (22 § fjärde punkten PL), nykterhetskontroll (lag om alkoholutandningsprov) samt "PL20a". Med PL20a menas 20 a § PL som ger poliser rätt att genomsöka fordon efter vapen eller andra farliga föremål.

Poliser har en skyldighet att kunna legitimera sig med polislegitimation när de arbetar, vilket betyder att de ska ha med sig sin legitimation under arbetstid, 11 § polisförordningen. "Kunna legitimera sig" betyder inte att en polis ska legitimera sig.

Klä ut sig till, och agera som, polis
På sättet du förklarar så är det möjligt att personen inte var polis, men jag skulle säga att informationen är otillräcklig för att ge ett definitivt svar. Dock, för att ge ett allmänt svar, så får man inte klä ut sig, eller agera som, polis om man inte är polis. Då har man begått brottet föregivande av allmän ställning, 17 kap. 15 § brottsbalken (BrB). Ett exempel är om någon som inte är polis klär sig i en polisuniform och dirigerar trafiken – det är brottsligt att göra så.

Straff
Begår man detta brott, så riskerar man böter eller fängelse i upp till sex månader, 17 kap. 15 § BrB. Om brottet anses som grovt riskerar man fängelse i upp till två år. Exempel på ett grovt fall av detta brott är när någon klär sig i polisuniform och dirigerar trafiken på ett sådant sätt att allvarliga trafikstörningar uppstår eller att utryckningsfordon har svårt att komma fram. Om personen i fråga skulle kunna utgöra ett grovt fall har jag svårt att ge ett definitivt svar på.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Johan EkstrandRådgivare