FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/07/2022

Får man köra eller gå på enskild väg mot markägarens vilja?

Hej.Jag har bilister som genar genom min tomt. Det finns väg men är privat och är min. Det rastas hundar, vandras cyklas och det finns skyltar. Det har blivit en sport att provocera. Jag undrar vart jag kan vända mig då det börjar gå över styr. Det är vår tomt och vill inte ha objudna gäster vi har hundkennel och behöver lugn och ro.

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förutsätter att du inte får stadsbidrag för vägen samt att du med hundkennel menar en sådan som man har hunden i och inte en uppfödarverksamhet.

Vad gäller för motorfordon?

Enligt Trafikförordningen får du som ägare av vägen själv avgöra om motordrivna fordon får åka där. Detta ska dock utmärkas med skylt (10 kapitlet 10 § Trafikförordningen).

Vad händer om någon bryter mot detta?

Personen som brutit mot detta kan dömas till böter enligt 14 kapitlet 3 § Trafikförordningen. För att detta ska ske krävs ju dock att personen faktiskt döms.

Vad gäller andra som passerar?

Generellt för en enskild väg så får övriga nyttja den om det inte innebär betydande slitage på vägen. Skyltar som förbjuder allmänheten från att vistas på visst område som är av betydelse för friluftslivet får inte sättas upp utan tillstånd från kommunen (5 §  Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning). Som generell regel får du alltså inte förbjuda någon att färdas över vägen om det inte orsakar skada, vilket grundar sig i allemansrätten.

Hemfridszonen

Hemfridszonen utgörs av området närmast bostadshuset, och inom denna får man inte vistas utan godkännande från ägaren då det kan utgöra hemfridsbrott (4 kapitlet 6 § Brottsbalken).

Hemfridszonen har ingen lagstadgad definition, utan storleken varierar från fall till fall. Detta kan ibland vara tydligare att se, till exempel om ni bor i ett villaområde där husen har staket eller häckar runt sin tomt, annars kan den avgränsas av tillexempel skog eller diken. Lokala traditioner där man passerar på visst område kan också göra att hemfridszonen inskränks.

Oavsett hemfridszonen får man gå längs väg, led eller stig.

Jag hoppas att du fick svar på din fundering!

Vänligen,

Lin ToftRådgivare