FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/08/2023

Får man köra en trimmad moped med MC körkort?

Hej. Om man kör trimmad moped och har MC-körkort, är det ok eller riskerar man bli av med körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Olovlig körning

Din trimmade moped kommer klassas som en motorcykel och för att framföra ett sådant fordon krävs det att du som förare har ett körkort för MC. Eftersom du i detta fall har ett sådant körkort blir brottet olovlig körning inte aktuellt, då då har behörighet.

Straffet för att köra ett oregistrerat fordon

Däremot ska Mopeder klass 1 och motorcyklar vara registrerade i vägtrafikregistret för att få köras (lag om fordons registrering och använding 5 §). Eftersom den trimmade mopeden inte är registrerad som något av de tyngre fordonen, är det ett brott mot lagen att köra den. Straffet är penningböter (lag om fordons registrering och använding 23 §). Penningböter är en fast summa som ska betalas av den som kör mopeden. Det spelar då ingen roll vilket körkort föraren har.

Polisens övrig åtgärder

När polisen upptäcker trimmade fordon har de också rätt att ta trimdelarna i beslag, alltså ta ifrån föraren delarna. Trimdelarna kan också förverkas, vilket innebär att polisen förstör/kastar delarna (rättegångsbalken 27 kap. 1 § och brottsbalken 36 kap. 2 §). Det är vanligt att polisen tar och förstör trimdelar och inte heller här spelar det någon roll vilket körkort föraren har.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan strafföljden av att köra en trimmad moped med MC-kort bli penningböter och att föraren blir av med trimdelarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare