FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/12/2021

Får man köra för fort för att släppa förbi ett uttryckningsfordon?

Hej jag låg på ett accelerationsfält och såg plötsligt ambulansen med sina sirener bakom mig i det smala accelerationsfältet. Jag övningskörde då med min pappa. Jag fick panik och ville förstås hjälpa ambulansen. Så jag gasade upp till 150kmh så fort jag såg dem, och råkade gå igenom bussfilen, för att sen hitta en plats snabbt i den tajta trafiken smidigt och skitsnabbt. Detta medverkade till att jag till noll procent blev en försening eller ett hinder för ambulansen med sina sirener.

Men var det olagligt? Vad för straff är isåfall aktuellt? Accelerationsfältet var så tajt att jag inte kunde lägga mig undan då min pappas bil var för stor. Enligt mig gjorde jag det som var moraliskt rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du överskridit hastighetsbegränsningen/kört för fort med anledning av att ett utryckningsfordon (ambulans i detta fall) låg bakom dig, och att du nu undrar kring de juridiska aspekterna kring situationen.

Skyldighet att underlätta framkomlighet för utryckningsfordon

I 2 kap. 5 § trafikförordning framgår att en trafikant är skyldig att underlätta framkomligheten för utryckningsfordon som närmar sig med blåljus/sirener. Om det är nödvändigt, skall föraren som ska lämna fri väg stanna helt och hållet. I ditt fall angavs det att en ambulans kom bakom dig med påslagna sirener. När du väjer för ett utryckningsfordon är du skyldig att göra det med stor försiktighet så att ingen skadas.

För att besvara din fråga, så är det korta svaret att det inte är tillåtet att köra för fort för att underlätta framkomligheten för ett utryckningsfordon med sirener. Däremot om det skulle vara det enda alternativet och det görs med stor försiktighet, är sannolikheten väldigt låg att man riskerar att bötfällas för detta. Det viktigaste är att man försöker välja det mest trafiksäkra alternativet som möjligt, så att inga nya olyckor skapas.

Utifrån din beskrivna situation är min uppfattning att det inte kommer att bli aktuellt med någon påföljd/straff i ditt fall. Kom däremot ihåg att det inte generellt sätt är tillåtet att köra för fort bara för att ett utryckningsfordon kommer bakom en. I många fall kan det finnas andra bättre alternativ, exempelvis att svänga lätt åt sidan, så att ex. ambulansen kan komma förbi.

polisens hemsida finns nyttig information kring din frågeställning. Räddningstjänsten Östra Götaland har också en hemsida gällande hur man kan agera vid liknande situationer, du finner den här.

Du kommer att få en möjlighet att inkomma med ett omdöme gällande svarets kvalité. Återkom gärna med ett sådant.

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare