Får man köra med ett återkallat körkort?

om körkortet är återkallat men inte inlämnat. blir det olovlig körning om jag blir stoppad ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett körkort som är återkallat är ogiltigt trots att det ännu inte har blivit inlämnat (3 kap. 13 § första stycket 2 p. körkortslagen). Ett sådant körkort ska lämnas in till Transportstyrelsen (7 kap. 9 § körkortslagen).

Om du ändå kör med det återkallade körkortet begår du olovlig körning. Av 3 § första stycket trafikbrottslagen framgår följande:

För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

Du är inte berättigad att föra fordon eftersom det återkallade körkortet är ogiltigt. Att ditt körkort har blivit återkallat utgör dessutom skäl för att den olovliga körningen ska betecknas som grov.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare