Får man medborgarskap om ens förälder har fått det?

Hej jag är 16 år gammal och är född i sverige. Jag föddes inte till svenska föräldrar med medborgarskap utan min pappa sökte och fick medborgarskap 2 år sedan. Det jag undrar är om jag då räknas också som svensk medborgare eller om jag själv behöver ansöka för att få det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I frågor som gäller medborgarskap är det Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap som blir aktuell.

I Sverige förvärvas svenskt medborgarskap vid födsel genom de som stadgas i 2 § MedbL. Här förklaras att man vid födsel får ett svenskt medborgaskap om en av föräldrarna till detta barn är svensk medborgare vid barnets födsel.

I ditt fall förstår jag det som att er förälder blev svensk medborgare efter er födelse och därmed förvärvar ni ej automatiskt svenskt medborgarskap och vill ni ta del av det svenska medborgarskapet får ni därför ansöka om ett sådant.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare