Får man publicera bild på någon annan utan personens godkänannde?

Är det rätt att lägga ut bilder på kompisar om de inte godkänt bilden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) och dataskyddsförordningen (GDPR)

Den som har tagit en bild kommer att få en del rättigheter kopplade till detta då fotografen blir upphovsman till fotot. Bland annat så har fotografen rätt att råda över fotot och rätt att sprida bilden enligt 1-2 §§ URL.

Dock så kan det stå i strid med GDPR att sprida bilder på andra personer. Detta då GDPR ger ett skydd för den personliga integriteten och en bild anses utgöra en personuppgift. Det innebär att om en fotograf publicerar en bild på någon annan så gör fotografen sig skyldig till spridande av personuppgifter. GDPR blir tillämplig om bilden publicera där många har möjlighet att ta del av den exempelvis på öppna sociala medier. Dock så gäller GDPR inte bilder som endast används för privat bruk.

Då dessa lagar kan stå i strid med varandra så får man väga intresse av att publicera bilden gentemot personen på bildens intresse av att skydda sin personliga integritet. Därav är det svårt att säga om man i ditt fall får publicera bilden på någon annan utan dennes godkännande.

Då dessa intressen vägs mot varandra skulle jag ändock råda att man hör med personen på bilden om man kan publicera en bild på dem.

Det kan också vara värt att ha i åtanke att om någon fotograferar en person som inte vet om det på privat utrymmer så kan man göra sig skyldig till kränkande fotografering. Kränkande fotografering beskrivs i 4 kap 6a § BrB som den som olovligen eller i hemlighet upptar bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller annat liknande utrymme.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare