FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/08/2023

Får man säga upp en försäkring via rekommenderat brev trots krav från försäkringsbolaget att det ska ske via telefon?

jag vill säga upp mina försäkringar. Försäkringsbolaget kräver att man måste säga upp per telefon. Telefonkön är för det mesta lång - upp till en timme. Nu har jag sagt upp försäkringarna per REK-brev. Kan försäkringsbolaget neka uppsägningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår av försäkringsavtalslagen att ”Försäkringstagaren får när som helst säga upp försäkringen att upphöra vid försäkringstidens utgång” (3 kap 3 § FAL). Detta har i förarbetena klargjorts att det saknas formkrav för hur man får säga upp sin försäkring. Det innebär att du får säga upp din försäkring via rekommenderat brev.

Det är viktigt att du mottar en bekräftelse på att din försäkring har sagts upp.

Hoppas du fick svar på din fråga,

André BlomquistRådgivare