Får man sälja bearbetade verk?

Hej

Är en pensionär som älskar hantverk. Får man sälja disneyfigurer i typ tovad ull eller lerfigurer som jag skapar själv. Inte några formar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du skapar en Disneyfigur i en ny gestalt (t.ex en figur i tovad ull eller lera), erhåller du även upphovsrätten till detta konstnärliga verk. Trots att du har inspirerats av Disneys figurer, måste din egna konstnärliga insats i detta avseende innebära en sådan bearbetning som ger dig upphovsrätt till just denna nya gestalt, detta framgår av 4 § upphovsrättslagen. Detta ger dig rätten att förfoga över din bearbetning genom att t.ex ha den på utställning (vilket även brukar benämnas den ideella upphovsrätten).

Denna rätt till bearbetningen är dock begränsad till Disneys egna upphovsrätt avseende figurerna i dessa orignialform, vilket innebär att du i teorin inte lagligen får sälja vidare dessa verk (vilket brukar benämnas den ekonomiska upphovsrätten). I förhållande till detta måste du överväga riskerna, dvs. hur sannolikt är det att ett stort internationellt bolag som Disney kommer att försöka stämma en pensionär för att ha sålt egengjorda hantverk?

Min bedömning är att hela detta projekt innebär en synnerligen låg risk för några eventuella konsekvenser så länge du inte planerar på att sälja ler- och ullfigurerna på en miljonskala.

Nu har du förhoppningsvis fått dig en lite bättre uppfattning om rättsläget och om riskerna, men om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare