FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/09/2023

Får man sälja sitt tv-spelkonto?

Hej, jag vet inte om det här är en juridisk fråga, men jag undrar om man får sälja till exempel ett tv-spels konto för pengar på till exempel blocket eller så. Ha en fin dag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom jag inte känner till villkoren för kontot, så kan jag inte ge dig ett mer detaljerat svar.

Hur fungerar avtalsfriheten i svensk rätt?

Avtalsrätten bygger på en princip om rätten för envar att ingå avtal, så kallad avtalsfrihet, och skyldighet för avtalsparterna att göra det som man avtalar om, det vill säga infriar prestationerna såsom att betala i utbyte mot att leverera en vara. Avtalsfriheten i svensk rätt innebär att personer får bestämma om de vill ingå avtal och med vem avtalets ska ingås och om avtalsinnehållet. Det betyder att du har rätt att faktiskt ingå ett försäljningsavtal på blocket med vem du vill och sälja vad du vill som utgångspunkt.

Kan det finnas några begränsningar?

Ett problem som kan uppstå är spelkontots användarvillkor. I sådana kan det finnas begränsningar till avtalsfriheten. Om ett överlåtelseförbud fanns som villkor när du köpte tv-spelet med kontot, så lär du inte få sälja det vidare. Detta kan dock utläsas ur användarvillkoren och detta behöver du också att beakta.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Som utgångspunkt gäller avtalsfrihet i svensk rätt, vilket betyder att du får ingå avtal med vem som helst om vad som helst och när som helst. Men när du köper något med ett överlåtelseförbud eller överlåtelsevillkor, så är din rätt att sälja något vidare något begränsad. Min rekommendation är att du läser villkoren för en eventuell försäljning. Står det inget om det, så är det fritt fram att sälja hur du än vill.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare