Får man sätta upp skyltar som förbjuder inträde på privat område?

Får man sätta upp förbjudsskyltar med texten PRIVAT OMRÅDE på grindarna till ett koloniområde

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man får lov att sätta upp skyltar som förbjuder inträde på privata områden - i detta fall ett koloniområde. Om jag förstått dig fel får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något. Regler om skyltning finns i lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning.

Allemansrätten som utgångspunkt

Allemansrätten gäller som utgångspunkt i Sverige. Det innebär att man har rätt att vistas i naturen, oberoende av vem som äger marken, förutsatt att man inte stör eller förstör. Att som markägare sätta upp en skylt som begränsar allmänhetens tillträde till marken kräver som utgångspunkt tillstånd av kommunen (5 § lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning).

Undantag

Det finns dock undantag till detta. En markägare får till exempel sätta upp skyltar om att det är ett privat område om det är så att det är uppenbart att allemansrätten inte gäller på området. Detta gäller vanligtvis för tomter, planteringar eller annan särskilt skadekänslig mark eftersom det är exempel på områden som skyddas av bestämmelser i 12 kap. 4 § brottsbalken (BrB). Du kan läsa mer om vad Naturvårdsverket säger om frågan här!

Slutsats och mitt råd

Sammanfattningsvis får man inte sätta upp skyltar som förbjuder eller begränsar tillträde till mark hur som helst i Sverige. För att man ska få göra detta utan kommunens tillåtelse krävs att det är uppenbart att allemansrätten inte gäller på området. Svaret på din fråga är därför att det beror på..

Eftersom det inte alltid är så lätt att veta vad som är “uppenbart att allemansrätten inte gäller på området” är mitt råd att inte ta saken i egna händer. En bra idé kan istället vara att kontakta kommunen och ansöka om tillstånd för skylten. Om du får avslag vet du att du inte får lov att sätta upp skylten, medan om du får tillstånd så har du stöd av både lag och kommun för ditt agerande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare