Får man själv bestämma att det inte ska vara gemensam vårdnad?

Jag fick barn nyss, pappan hade startat en faderskapsutredning som blev klar 2-3 veckor efter födseln. Jag fick då automatiskt ensam vårdnad.

Nu kommer han ansöka om gemensam vårdnad vilket jag inte vill gå med på. Jag vill endast tillåta umgängesrätt för pappan och behålla ensam vårdnad. Min fråga är, är detta upp till mig om jag vill dela vårdnaden? Eller kommer myndigheterna göra den bedömningen? Anledningen till detta är att jag anser att han inte kommer kunna ta hand om henne på ett bra sätt då jag reflekterat hur han tagit hand om sin son. Jag är så rädd för att han ska få delad vårdnad och få ha henne boendes hos sig, det oroar mig verkligen!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga handlar om vårdnad av barn, vilket gör att föräldrabalken (FB) är tillämplig.

Får man själv besluta hur vårdnaden ska se ut?

Det enkla svaret är nej, du kan inte helt själv besluta om vårdnaden ska vara gemensam eller inte. Jag ska nedan försöka förklara varför.

Domstolens möjlighet att ändra vårdnaden

Jag utgår ifrån att det efter faderskapsutredningen visade sig att pappan vara biologisk far till ditt barn och att det därmed fastställdes ett faderskap.

Om pappan nu vill få till gemensam vårdnad kan han väcka talan i domstol. Det innebär att domstolen då ska ta ställning till om någon av er ska ha ensam vårdnad eller om ni ska ha gemensam vårdnad. Det är m.a.o. upp till domstolen att fatta beslut i frågan om talan väcks.

I det fall att ni båda hade uttryckt att ni ville ha gemensam vårdnad skulle domstolen följt er vilja och ni hade fått dela på vårdnaden (6 kap. 4 § FB). Om ni som i detta fall inte är eniga får domstolen fatta ett beslut baserat på er samarbetsförmåga och barnets bästa (6 kap. 5 § FB och 6 kap. 2 a § FB).

Er möjlighet att själva besluta om vårdnaden

Om man inte vill att domstolen ska fatta beslut gällande vårdnaden finns det möjlighet för er som föräldrar att tillsammans komma överens om hur vårdnaden ska se ut.

Överenskommelsen ska ske i form av ett skriftligt avtal som ska godkännas av socialnämnden (6 kap. 6 § FB).

Möjligheten till att avtala om vårdnaden innebär dock att du och pappan till barnet måste vara överens. Du kan m.a.o. inte själv besluta i frågan och skriva ett avtal utan samtycke från pappan.

Sammanfattning och mitt råd till dig

Du kan inte helt själv besluta i frågan om hur vårdnaden ska se ut. Antingen så kan du eller pappan väcka talan i domstol, men då kommer domstolen fatta ett beslut åt er som måste följas. Alternativet är att ni själva kommer överens om hur vårdnaden ska fördelas.

Om du är rädd för att domstolen skulle komma fram till att pappan ska få antingen ensam eller gemensam vårdnad, råder jag dig till att i första hand försöka prata med pappan och försöka komma fram till en överenskommelse. Kanske kan du föreslå ett upplägg som ger honom mycket umgänge?

Om det inte skulle fungera och ni tillslut hamnar i domstolen, vill jag råda dig till att vara tydlig med varför du inte vill att pappan ska ha vårdnaden. Om det finns orsaker som t.ex. skulle kunna skada barnet kan det vara avgörande för hur domstolen dömer.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga och att det löser sig för er. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare