FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/06/2023

Får man som privatperson transportera bensin när man åker buss?

Tjenare, jag ska låna lite bensin till gräsklipparen av min polare, han bor en stad bort, jag har ingen bil, får jag ha bensinen i en flaska eller nåt med mig på bussen utan att begå något brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det är lagligt att, som privatperson, medtaga bensin när du åker buss utan att begå en brottslig handling. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån lagen om transport av farligt gods.

Bensin klassas som farligt gods

Farligt gods är ett samlingsnamn för ämnen och föremål som på grund av sina egenskaper kan orsaka skador på bland annat liv, hälsa och miljö vid transport. Det är gods som kan bestå av eller innehålla explosiva ämnen, brandfarliga vätskor, gaser med mera (5 § lag om transport av farligt gods). Bensin är ett exempel på farligt gods och när det gäller privatpersoner som transporterar bensin finns därför vissa regler som måste följas. Samhällets utgångspunkt är att transporter av farligt gods ska vara så säkra som möjligt.

Du får transportera bensin på bussen om du uppfyller vissa regler

Den som transporterar farligt gods är skyldig att vidta de skyddsåtgärder och försiktighetsmått som är nödvändiga för att förebygga, hindra och begränsa att godset genom transporten orsakar skador på liv, hälsa, miljö med mera (2 § lag om transport av farligt gods).

När du som privatperson har med dig farligt gods, i detta fall bensin, på bussen måste du följa vissa regler:

  • Bensinen måste vara förpackad i en detaljhandelsförpackning och
  • bensinen måste vara avsedd att användas för eget bruk, hushållsbruk eller för sport och fritid.

När det gäller brandfarliga vätskor som bensin i återfyllningsbara behållare får mängden per behållare inte överstiga 60 liter och den totala mängden bensin för eget bruk får inte överstiga 240 liter.

Bussbolagen kan vidare även ha egna regler för transport av farligt gods vilket gör att de kan bestämma att det farliga godset inte får medföras vid transport.

Att bryta mot bestämmelserna kan leda till straffansvar

Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot bestämmelserna döms till böter eller fängelse i högst ett år. Om risken för skador på liv, hälsa, miljö med mera är att anse som ringa döms penningböter ut (16 § lag om transport av farligt gods).

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Det är alltså helt okej att du tar med dig bensin på bussen under förutsättning att den är förpackad i en detaljhandelsförpackning och att du ska ha den för eget bruk. Det är med andra ord inte okej att du fyller bensin i omärkta flaskor och medtar. Observera dock att det kan vara bra att dubbelkolla med bussbolaget innan om de har andra regler gällande transport av bensinen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare