Får man stå på fler än en ruta när man parkerar?

Hej,

Jag har fått en kontrollavgift på 1100 kr på privat tomtmark (Europark) med orsak "Ej inom markerad plats/Parkerat över rutor". Det som hände är att ett hjul var utanför den markerade platsen och kom till nästa P-plats. Jag har läst kring ett liknande ärende här. Det är helt enkelt märkligt att det inte finns någon skylt som påvisar parkering inom markerade platser utan den allmänna P-skylten och P-skiva. Jag har bestridit kontrollavgiften och de vägrar makulera den. Min fråga är om jag borde betala den (de komma att lämna till Handels - & Juristinkasso om jag inte betalar).

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 3 kap 49 § i Trafikförordningen står det att ett fordon inte får parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Att denna regel (förbud mot att parkera på fler än en ruta) inte markerats ut av det privata parkeringsbolaget saknar betydelse eftersom det är en lagregel som trafikanter förväntas kunna. Parkeringsbolaget har ingen skyldighet att bekosta skyltar som redogör för bestämmelserna i trafikförordningen.

Jag förstår frustrationen av att ha åkt på en kontrollavgift, men du bör betala den eftersom parkeringsbolaget inte har gjort någonting fel. Om du inte betalar den nu riskerar du att behöva betala ytterligare påläggsavgifter/ränta samt att skulden hamnar hos inkasso.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga (även om svaret inte är vad du hoppats). Tveka inte på att höra av dig igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig. Hör även av dig om jag har missuppfattat din fråga och missat en detalj.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare