FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/07/2023

Får man ta med sitt barn på utlandsresa utan den andra förälderns samtycke?

Hej Jag kommer bli mycket tacksam om jag får ett svar från er, för att kan inte hitta information som gäller för mig. Min pojkväns son, som fyller 16 snart, vill resa med oss till utomlands på kort semester ( 4 dagar i Litauen). Pappan bor inte ihop med barnets mamma. Sonen bor hos pappan nästan 90%, han är hos mamma jätte sällan. Hon vill inte godkänna att sonen reser med på semester, sonen är mycket ledsen för detta. Jag tänker att pappan har rett att resa med sin son utomlands utan mammas samtycke. De har gemensam vårdnad. Min fråga är vad kan händes om pappan reser med son utan mammas skriftligt samtycke. Får han inte ha nån problemet sen när vi kommer tillbaka? Vi vill chansa och resa utan mammas skriftligt samtycke, för att sonen vill resa med oss. Vi är mycket osäkert hur det blir, om mamma gör anmälan att han tog barnet utomlands utan hennes underskrift.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av föräldrabalken (FB) och information från Utrikesdepartementet (UD).

Tolkning av omständigheter och fråga

Jag tolkar situationen som sådan att din pojkvän har ett barn med en annan kvinna. Sonen bor 90% hos din pojkvän och är sällan hos mamman. De har gemensam vårdnad och pojken är 16 år gammal. Din fråga är om det behövs ett skriftligt samtycke från mamman att åka på semester till Litauen i fyra dagar.

Behövs ett samtycke från mamman för att åka på resan?

Frågans del som berör vårdnaden

Vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål (6:11 FB). Eftersom din pojkvän och mamman har gemensam vårdnad så har det ansvaret tillsammans (6:13 1st FB). Därmed är utgångspunkten att man ska ta beslut tillsammans vid gemensam vårdnad.

Det finns dock undantag till denna huvudregel. Om ena föräldern till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det (6:13 2st FB). I denna bestämmelse kan man därmed läsa in att vardagliga beslut kring vårdnaden inte kräver samtycke, exempelvis hur man spenderar sin fritid. Inom ramen för hur man spenderar sin fritid är det okej att boendeföräldern tar med barnet på kortare utlandsresor. Var gränsen går för “kortare” resor är inte helt klarlagt, men fyra dagar bör inte skapa några problem. Däremot får det inte inkräktas på umgängesrätten för mamman, vilket innebär att det kan vara bra att barnet har på telefonen så hon kan kontakta honom vid behov. Något som ytterligare talar för att det inte ska skapa problem är att man med åldern ska ta hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Sonen är sexton år gammal och om han vill åka med talar det för att han ska få göra det.

När det gäller beslut om vårdnad ska alltid barnets bästa vara avgörande. Vid denna bedömning ska det läggas vikt vid att barnet inte far illa och att barnet får sitt behov av god och nära kontakt med föräldrarna uppfyllt (6:2a FB). Detta betyder att det bör finnas möjlighet för sonen att ha kontakt med mamman även under resan.

Kan bli problem vid själva inresan i ett land eller på flygplatsen

Utrikesdepartementet (UD) har berört vad som gäller när man reser med minderåriga barn. Många flygplatser och länder kan kräva samtycke från båda föräldrarna och inresa till ett land kan stoppas om det inte finns. Detta för att inte skapa internationella tvister, bekämpa handel med barn, förebygga brott mot familjerätt och minska fallen med bortförande av barn i vårdnadstvister. För att utreda de specifika kraven varje land ställer rekommenderas att Ni kontaktar landets ambassad.

Sammanfattning

Gällande vårdnaden så är inte rättsläget helt klart, men det bör inte skapa några problem att åka på kortare utlandsresa. Däremot kan ni få problem på flygplatsen eller vid inresan i ett land. Därför är mitt tips att ni försöker komma överens med mamman i frågan och även visar denna information för er son. Möjligen kan sonen övertala henne att han verkligen vill åka på resan.

Socialnämnden i varje kommun erbjuder samarbetssamtal där ni kan enas i frågan om hur ni ska göra kring resan. Detta är gratis och kan vara en möjlighet att få med sonen utan problem (6:18 FB och 5:3 SoL).

Vill ni ha ytterligare hjälp är det bara att ställa fler frågor eller boka tid med en av våra jurister på Lawline (se länk).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare