Får man ta något ur dödsbo innan bouppteckning?

Vad får man som anhörig ta ur ett dödsbo innan bouppteckning är gjord?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga kommer vi behöva använda oss av ärvdabalken (ÄB). Där framgår det att en bouppteckning ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Det är vidare dödsbodelägare som förvaltar och företräder dödsboet (18 kap. 1 § ÄB). Dödsbodelägare är exempelvis efterlevande make, legala arvingar och universella testamentstagare.

I bouppteckningen kommer den avlidnes tillgångar och skulder att framgå så som de var vid tidpunkten för dödsfallet (20 kap. 4 § ÄB). Innan bouppteckningen är gjord tillhör fortfarande tillgångarna dödsboet. För att äganderätten ska övergå till arvtagare behöver arvsskiftet ha genomförts. Innan detta har inte någon anhörig eller arvinge rätt att ta saker ur boet. Man får därför inte ta någon egendom ur ett dödsbo innan bouppteckningen är gjord. Om man skulle ta något innan bouppteckningen är färdig kan man i första hand bli skyldig att återbära egendomen eller ersätta dess värde (18 kap. 6 § ÄB).

Jag hoppas mitt svar har gjort situationen tydligare för dig. Är det något annat du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare