Får man vägra betala för en tjänst, om priset anses vara för högt?

Anlitad ett företag för att göra en mögelsanering. Dem arbetade ca 5 dag och har nu fakturerat 200 000kr i bara arbetskostnad? Jag fick en offert på en del, sen upptäcktes mer mögel och de blev en faktura till. Jag har betalat den första fakturan på 102 743kr och 40 000 till på nästa faktura, som var på 118530kr. Jag menar att de har varit oskäligt dyrt och dåligt utfört arbete. Kan jag vägra betala resterande summa och kräva tillbaka en del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom jag inte har specifik information om din situation kan jag endast uttala mig generellt om vad som juridiskt gäller och vad som du eventuellt kan göra. Jag antar att du är en konsument och att inget specifikt har avtalats mellan er, utöver ett fast pris för den första fakturan.

Vilken lag är aktuell?

Det är konsumenttjänstlagen (KtjL) som reglerar frågor om prissättning och felpåföljder. Lagen är tillämplig för att du är konsument och har anlitat ett företag som ska utföra arbete på fast egendom (1 § KtjL).

Hur regleras prissättning?

En offert anses i princip som att parterna har avtalat om ett fast pris för att offerten kan jämställas med ett anbud (1 § avtalslagen). Det är då detta pris som kunden ska betala. För den andra fakturan verkar det som att ni inte har avtalat om ett fast pris. I så fall gäller ett skäligt pris, bland annat utifrån tjänstens omfattning och motsvarande priser hos andra företag (36 § KtjL). Du kan då begära en specificerad räkning så att du kan jämföra olika priser (40 § KtjL) och om priset är oskäligt borde du kunna få ett reducerat pris.

Ett företag får dock höja priset, om kostnaden skulle skena iväg på grund av en större arbetsomfattning. Företaget måste då först informera dig om skenande kostnader och be om anvisningar (6 § KtjL). Om företaget bryter mot denna regel och finns det starka skäl att anta att kunden skulle ha avbeställt tjänsten, så får en prishöjning inte göras, bara om kunden skulle gynnas på ett oskäligt sätt genom tjänsten (7 § KtjL). Jag kan inte uttala mig om en eventuell prishöjning, därför att jag inte känner till omständigheterna. Dock antar jag att företaget inte informerade dig om det nya priset och att du skulle ha avbeställt tjänsten, vilket betyder att företaget borde ha brutit mot regeln.

Vad gäller om arbetet är dåligt utfört och vilka påföljder kan du begära?

Ett arbete anses vara felaktigt utfört, om resultatet avviker från kravet på fackmässigt utfört arbete eller avviker från vad som ni annars har avtalat (9 § KtjL). Annars kan fel också anses föreligga, om företaget har brutit mot sin upplysningsplikt enligt 6 § KtjL (11 § KtjL). Jag kan dock inte bedöma felslagen, därför att jag inte känner till omständigheterna.

Om fel föreligger, så måste du reklamera felet i tid från tidpunkten då du har upptäckt felet (17 § KtjL). Därefter får du åberopa felpåföljderna, så som innehållande av betalning (19 § KtjL), rättelse av felet (20 § KtjL), prisavdrag eller hävning (21 § KtjL). För att du ska få häva avtalet i sin helhet krävs att felet är så avvikande att tjänsten i princip är värdelös för dig (21 § 3 st. KtjL), vilket verkar svårt att hävda. I praktiken är det som regel också svårt att häva ett avtal. Vilka påföljder som vore bäst i din situation kommer bero på vilka fel det rör sig om och omfattningen av felen.

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis verkar det som att ni har avtalat om ett fast pris. Det betyder att du inte borde behöva betala mer än vad som ni har avtalat, det vill säga priset enligt den första fakturan. Företaget får dock höja priset på grund av ökade kostnader, men då måste du ha informerats om detta och förmodligen hade du avbeställt tjänsten. Det skulle betyda att företaget i första hand inte skulle få fakturera dig mer. Om du dock har gynnats oskäligt kan företaget ändå höja priset för det nerlagda arbetet. Sammanfattningsvis bör du kunna vägra betala resterande summa då företaget kan ha brutit mot upplysningsplikten och då bör du även kunna kräva tillbaks en del av pengarna i den andra fakturan.

Jag skulle dock rekommendera att du betalar räkningen under protest, det vill säga skriver ett mejl till företaget där det tydligt står att du betalar under protest. Det betyder att du inte kan hamna i betalningsdröjsmål vid en tvist. Det är nämligen billigare att få tillbaka pengarna som du har betalat med ränta än att vara den som betalar med ränta. Då kan du också ta din tvist till Allmänna reklamationsnämnden som är gratis (se här). Därutöver skulle jag rekommendera att du pratar med en jurist om din situation därför att det kan finnas en möjlighet för dig att undvika betala så mycket för tjänsten.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare