Får McDonalds stifta lagar?

En vän sa att ett företag inte får skapa en lag. Sverige är ett företag, alltså får inte Sverige skapa lagar. Jag såg en dokumentär om Mc D. Huvudkontoret bestämmer allt. Till och med märke och modell på glassmaskinen.

Har inte då Mc D skapat en lag, som gäller inom Mc D?

"Använd denna maskin, annars får du inte kalla dig Mc Donalds".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sverige är inte ett företag, det är ett land.

Enligt en av våra grundlagar, regeringsformen (RF) 1 kap. 1 § så utövas all offentlig makt (alltså från staten) under lagarna.

Enligt 1 kap. 4 § RF så är riksdagen folkets främsta företrädare. Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och bestämmer hur statens medel ska användas.

En lag är alltså enkelt förklarat ett beslut om gällande regler i samhället som kommer ifrån riksdagen som en konsekvens av att de företräder medborgarna. Det innebär alltså att ett företag inte kan stifta lagar i Sverige, det är det bara riksdagen som kan göra.

Ett företag är en ekonomisk sammanslutning som kan se ut på lite olika sätt. Ett företag kan ha en ägare, några få ägare eller jättemånga ägare (till exempel ett aktiebolag där varje aktie är en liten ägandedel av företaget). Företagen omfattas av egen lagstiftning (exempelvis aktiebolagslagen, lagen om handelsbolag och enkla bolag, lagen om ekonomiska föreningar m.fl.). Riksdagen har alltså bestämt vad som är tillåtet för alla företag av en viss sort i Sverige, hur de får agera och inte.

McDonalds är ett amerikanskt men multinationellt företag, det finns alltså i väldigt många länder i världen. Företagen har stora rättigheter att bestämma vilka regler som gäller inom deras eget företag, till exempel vilken utrustning som ska användas eller vilka kläder personalen ska ha på sig men detta får man inte blanda ihop med Sveriges lagar, det är något helt annat.

De har däremot rätt att sätta upp regler som gäller för alla som driver restauranger under deras företag (s.k. franchising) och det måste alla de som driver restaurangerna rätta sig efter. Men företagen, och även McDonalds, i Sverige måste rätta sig efter de lagar som Sveriges riksdag har meddelat. Man kan se det som dubbla krav. Ett krav är att någon som driver en McDonalds restaurang måste följa de regler som företaget själva har satt upp och det andra är att de måste följa de lagar för företag som Sveriges riksdag har stiftat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Glad sommar!

AnnaSara JariusRådgivare