Får polisen gå in i en bostad utan tillåtelse?

Kan en polis gå in i ens lägenhet bara genom säga grannen hört låter som någon blir mördad? Vi håller på och flyttar men har en granne som är lite, vet inte vad man ska skriva men hon har någon sort paranoia. Tror jag om min sambo tidigare har dödat massa folk… saken är den att en polis sa han hade rätt gå in och kolla iheonom min lägenhet. Hade inte mycket säga till om för man är uppväxt här att inte tjafsa med myndighetspersoner… men jag förstår inte varför han bara kunde gå in och hans kollegor efter sa att de fått godkänt? Godkänt av vad/vem? Undrar jag samt jag förstår inte varför bara för granne säger låter som någon blir mördad- vi flyttade möbler. Men kan polisen bara gå in då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga om huruvida polisen får gå in i din bostad utan tillåtelse kommer jag att använda mig av rättegångsbalken, förkortad RB, samt polislagen, PL.

Det kan först och främst nämnas att polisen dels får gå in i en bostad utan tillåtelse då en husrannsakan (28 kap. RB) ska göras, och dels när det finns anledning att anta att någon exempelvis avlidit i bostaden (21 § PL).

När får en husrannsakan göras?

Polisen får göra en husrannsakan i en bostad om polisen har anledning att tro att det har begåtts ett brott som kan leda till ett fängelsestraff. Polisen får då gå in i en persons bostad för att t.ex leta efter föremål som kan beslagtas eller för att leta efter andra bevis om personen är skäligen misstänkt för brottet (28 kap. 1 § RB).

Vad gäller den som inte är skäligen misstänkt för brottet får polisen gå in i bostaden om brottet har begåtts i bostaden, om den misstänkte gärningspersonen har gripits i bostaden eller om det finns synnerlig anledning att tro att det finns t.ex. föremål som kan tas i beslag i bostaden eller att det finns annat av värde för utredningen (28 kap. 1 § andra stycket RB).

Vem måste godkänna en husrannsakan?

Ett förordnande om husrannsakan meddelas av förundersökningsledaren, åklagaren eller domstol (28 kap. 4 § RB). Både polis och åklagaren kan agera som förundersökningsledaren. Under spaningsskedet är oftast polisen förundersökningsledare och under denna fas utreds främst vem som är misstänkt för brottet. När någon är skäligen misstänkt för brottet tar oftast åklagaren över som förundersökningsledare, däremot kan polisen fortsätta som förundersökningsledare vid mindre allvarliga brott såsom stöld eller trafikbrott. Det ska nämnas att det också finns ett undantag då en polis får fatta beslut om husrannsakan utan förordnande, i det fall det finns risk att utredningen fördröjs om husrannsakan inte sker omgående (RB 28 kap. 5 §). Om det var så att polisen genomförde en husrannsakan hos er borde de alltså fått detta godkänt av antingen förundersökningsledaren, åklagaren eller en domstol.

Andra fall som polisen får gå in i bostaden utan tillåtelse

En polisman får även gå in i ett hus, rum eller annat ställe, om det finns anledning anta att någon där har avlidit eller är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp (21 § PL). Det finns alltså en möjlighet att denna bestämmelse har tillämpats då ljuden som uppkommit genom att ni flyttat möbler misstolkats som att någon blivit skadad och det därmed finns anledning att anta att någon avlidit eller är medvetslös i bostaden.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen, annars är du självklart varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare