FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/07/2021

Får polisen hindra filmning?

Hej!

Får en polisman rycka bort mobiltelefonen ur en passagerares hand när han håller telefonen nere i famnen och filmar samtidigt? Detta skedde vid ett vanligt fordonsstopp. Ingen brottsmisstanke fanns och samtliga släpptes.

Polisen i fråga hävdade att sin egen säkerhet var riskerad när personen höll i sin egen mobiltelefon vid famnen. Har polisen lagstöd att rycka bort den och hindra grundlagsskyddade filming?

Tack

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt finns det inget som hindrar en person från att filma polisen på allmän plats eftersom det är tillåtet att filma vad man vill på allmänna platser under förutsättningen att det är personen själv som håller i kameran/mobilen. Utifrån din fråga tolkar jaget som att ni befann er på en allmän plats, hade det varit en privat plats får ingen filmning ske. Polisen har ingen rätt att beslagta mobilen eller hindra personen från att filma så länge hen inte bryter mot lag eller andra ordningsregler. Det är viktigt att personen inte stör eller försvårar arbetet för polisen i deras tjänsteutövning under tiden hen filmar. Håller sig personer på avstånd och inte är "i vägen" är filmandet inte störande av ordning och polisen har under nämnda förutsättningar inga giltiga skäl att ta ifrån personen mobilen.

Det är svårt att ge dig ett exakt svar eftersom jag inte vet exakt vad som hände men om personen inte genom filmningen störde polisarbetet hade polisen ingen rätt att ta ifrån honom kameran.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar kan du alltid kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare