Får polisen ta blodprov på mig trots att de andra proven visade grönt?

Blev stoppad av polis för rutinkontroll en vardagsförmiddag och fick visa körkort och blåsa vilket var 0.00. Hade nyss vaknat efter jobbat natt och var på väg till mormor vilket de inte trodde på. Får lämna bilen och följa med på provtagning som visade också helt rent. De fortsätter i alla fall och får lämna blodprov? Eftersom allt var grönt skjutsade de mig tbx till bilen men dagen efter kan jag lösa i tidningen att jag var misstänkt för narkotikabrott? Får det gå till då här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av rättegångsbalken (RB) och narkotikastrafflagen (NSL).

Blodprov är en kroppsbesiktning som får göras om du är misstänkt för vissa brott

Att ta ett blodprov är att göra en kroppsbesiktning, vilket bara får göras om det finns skäliga misstankar om att du begått ett brott där fängelse finns i straffskalan (28 kap. 12 § RB). Det ska vara faktabaserade misstankar, inte bara grundade på att du betett dig underligt, varit trött eller liknande.

Du skriver att du läst i tidningen att du är misstänkt för narkotikabrott. För narkotikabrott kan man dömas till tre års fängelse (1 § NSL). Om nu polisen haft en skälig misstanke om att du begått någon form av narkotikabrott, trots att de andra proven visade grönt - har de alltså rätt att begära att blodprov ska tas på dig.

Du ska få veta att att du är misstänkt för brott

Dock är det så att du ska meddelas om du är skäligen misstänkt för ett brott, det ska alltså inte vara något du läser om i tidningen (23 kap. 18 § första stycket RB). Jag rekommenderar att du vänder dig till polisen på din ort för att få klarhet i ditt fall.

Om du känner att du behöver mer hjälp är du välkommen att ställa en ny fråga.

Med mycket vänliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare