FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/05/2022

Får polisen visitera våra väskor?

Hej! Låt säga att jag är 16 år gammal, jag är ute och går med ett par polare. Jag har en stängd väska med mig, i denna väska finns två flaskor starksprit. Vi är helt nyktra när vi går ska jag tillägga. Helt plötsligt kommer polisen och begär att få söka igenom min väska. Polisen kan omöjligen veta att jag har sprit i min väska, de kan endast misstänka detta. Kan jag i detta fall neka polisen? Eller har de rätt till att visitera min väska?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts, på vilket fängelse kan följa, får polisen genomföra kroppsvisitation på den som skäligen kan misstänkas för brottet (28 kap. 11 § 1 stycket RB jfr 10 § 4 punkten PolisL). Undersökning av kläder, väskor etc inräknas som kroppsvisitation (28 kap. 11 § 3 stycket RB).

En minderårigs innehav av alkohol medför inte fängelsestraff. Därmed har polisen ingen rätt att genomföra kroppsvisitation.

Det bör dock tilläggas att polisen har rätt att fråga om den får genomsöka väskan. Går du med på att polisen söker igenom din väska betraktas det inte längre som ett tvångsingrepp. Hittar de då spritflaskorna kan de beslagta dem, eftersom du som minderårig inte får inneha flaskorna. Du har dock rätt att neka polisen kroppsvisitation.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare