FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/12/2021

Får privatpersoner använda sig av blåljus?

Hej! Jag undrar om det är lagligt att montera en blåljusramp på en privat bil, jag har monterat en blåljusramp på min bil i utställnings syfte men polisen tycker inte om det vilket är förståligt, du kan ju se bilder på min profil. Många poliser vet inte om det är lagligt eller inte och vissa påstår att det är olagligt och vill utfärda en böter vilket jag tycker är jätte konstigt då den ej varit inkopplad vilket innebär att den inte kan blinka blått på något sätt. Jag har pratat med både polis och andra personer med det är oklart, alla ser det som en självklarhet att det är olagligt men inget som står skrivet vad jag vet mer än "föregivande av allmän ställning" då den ej använts och sitter på ett fordon som är svårt att missta som polisbil kan jag ej personligen se att folk skulle tro att det är en polisbil då bilen både är gammal och har ett utstickande utseende. Nu till min fråga, hur ligger det till, är detta tillåtet om blåljusrampen ej kan blinka blått på något sätt? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De enda ljusen man får använda på sin egen bil är de som står föreskrivna i 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276). Eftersom användningen av blåsljus endast är till för utryckningsfordon, är alla andra som använder det obehöriga, då det ger ett felaktigt intryck att man utövar myndighet.

Gör man sig skyldig till att obehörigen använda blåljus kan man, som du redan verkar vara upplyst om, dömas för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst 6 månader, enligt 17 kap. 15 § 1 stycket brottsbalken (1962:700).

Jag vill påstå att detta helt klart är öppet för tolkning, och vad jag vet så finns det inget rättsfall som har behandlat just denna fråga. Ser man dock till syftet med bestämmelsen så når man slutsatsen att bestämmelsen existerar för att bilda en allmän trygghet och en vetskap om att blåljusfordon alltid tillhör det allmänna och är där för att bistå privatpersoner vid nödsituationer. Således är det enligt min bedömning så att även en icke-fungerande blåljusramp på ett fordon som inte typiskt sett kan förknippas med t.ex polisväsendet, bör betraktas vara olaglig då det kan skapa förvirring som vid nödsituationer kan innebära fara för allmänheten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare