FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/03/2022

Får privatpersoner sälja tobaksvaror?

Är det olagligt att sälja snus som privatperson?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du, som privatperson, får sälja snus. Regler om försäljning av tobaksvaror finns i lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Vem får sälja tobaksvaror i Sverige?

För att få bedriva handel med tobaksvaror så krävs det tillstånd (5 kap. 1 §, lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter). Detta gäller för detaljhandel (försäljning till konsumenter) såväl som för partihandel (försäljning till företag) av tobaksvaror. Detta innebär att det inte är tillåtet med försäljning av tobaksvaror mellan privatpersoner. Det är alltså aldrig tillåtet för en privatperson att sälja tobaksvaror till en annan privatperson, oavsett köparens ålder. Anledning till att ett sådant krav uppställs är, framförallt, att illegal tobakshandel ska förebyggas (prop. 2017/18 :156 s. 64).

För att beviljas ett tillstånd för tobaksförsäljning krävs det att personen i fråga "visar att han eller hon med hänsyn till sina personliga och ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är lämplig att utöva verksamheten samt att verksamheten kommer att drivas i enlighet med de krav som ställs upp i denna lag" (5 kap. 2 §, lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter). Vad som avses är "dels sökandens [...] ekonomiska skötsamhet och eventuell förekomst av tidigare brottslig belastning, dels sökandens ekonomiska förhållanden i övrigt" (prop. 2017/18:156 s. 63).

Vad händer om man säljer tobaksvaror utan tillstånd?

Observera vidare att i det fall någon uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer tobaksvaror utan tillstånd gör denne sig skyldig till brottet olovlig tobaksförsäljning, vilket kan resultera i antingen böter eller fängelse i högst två år (10 kap. 1 §, lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter).

Sammanfattning

För att sälja tobaksvaror i Sverige krävs det tillstånd. Försäljning utan tillstånd är straffbelagt som olovlig tobaksförsäljning och kan leda till bötes- eller fängelsestraff. Du kan läsa mer om detta på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare