Får röntgensjuksköterskor utföra botox- och fillersbehandlingar?

Hej, jag tänker bli röntgensjuksköterska och jag undrar om en röntgensjuksköterska kan få utbildning inom fillers och botox och ansiktsbehandling? Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den 1 juli 2021 infördes en ny lag i Sverige som heter lag om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar (injektionsbehandlingslagen). Syftet med injektionsbehandlingslagen är att, bland annat, göra botox- och fillersbehandlingar säkrare samt att risken för vårdskador ska minska. Därför har det införts ett krav på medicinsk kompetens för att få utföra estetiska injektionsbehandlingar. Kravet på medicinsk kompetens vid estetiska injektionsbehandlingar hittas i 8 § andra stycket injektionsbehandlingslagen. Där står det att endast den som har legitimation som läkare, tandläkare eller sjuksköterska får utföra injektionsbehandlingar. Eftersom botox och fillers räknas som estetiska injektionsbehandlingar så innebär det att endast legitimerade läkare, tandläkare eller sjuksköterskor får utföra sådana behandlingar.

Röntgensjuksköterskor får inte utföra fillers- eller botoxbehandlingar.

8 § andra stycket injektionsbehandlingslagen räknar alltså upp de 3 yrkesgrupperna som får utföra estetiska injektionsbehandlingar: legitimerade läkare, legitimerade tandläkare och legitimerade sjuksköterskor. När det gäller röntgensjuksköterskor så omfattas de inte av lagen. Med andra ord så får inte röntgensjuksköterskor, så som lagen är skriven i nuläget, utföra fillers- eller botoxbehandlingar. En röntgensjuksköterska är alltså inte samma sak som en legitimerad sjuksköterska. Röntgensjuksköterskor är specialiserade på radiografi medan sjuksköterskor är specialiserade inom omvårdnad. En röntgensjuksköterska kan inte jobba som sjuksköterska och en sjuksköterska kan inte jobba som röntgensjuksköterska. Det är just skillnaden i specialiseringsområde som har gjort att röntgensjuksköterskor inte får ge estetiska injektioner. Lagstiftaren har bland annat ansett att röntgensjuksköterskor inte har den kunskap som krävs om anatomi, sjukdomstillstånd och känsliga vävnader för att på ett säkert sätt kunna utföra estetiska injektionsbehandlingar. Därför får röntgensjuksköterskor inte utföra estetiska injektionsbehandlingar.

Röntgensjuksköterskor får ge ansiktsbehandlingar

När det gäller ansiktsbehandlingar så finns det inga begränsningar. Så länge inga injektioner utförs inom ramen för ansiktsbehandlingen så finns det inga lagstadgade medicinska kompetenskrav såsom det finns för botox och fillers (se ovan). Skulle det vara så att injektioner ges inom ramen för ansiktsbehandlingen så räknas det isåfall som en estetisk injektionsbehandling och då gäller kraven i 8 § andra stycket injektionsbehandlingslagen om att endast legitimerade läkare, tandläkare eller sjuksköterskor får utföra sådana behandlingar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare