Får säljaren ta med sig toalettpappershållaren vid flytt från bostadsrätt?

Hej, har precis köpt en bostadsrätt och märker att säljaren plockat ut toalettpappershållaren från väggen och fyllt lite halvtaskigt med silikon. Vad gäller i det här fallet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du köpt en bostadsrätt där säljaren tagit med toalettpappershållaren, och du undrar vad som gäller.

I en bedömning av vad som ingår i köp av en bostadsrätt gäller i princip samma förutsättningar som för en fastighet, därmed är det möjligt att hämta ledning från Jordabalken (JB) 2 kap 2 § om byggnadstillbehör.

Byggnadstillbehör
I enlighet med JB 2 kap 2 § gäller att "till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna". I fråga om badrum faller toalett, duschkabin/vägg, badkar, badrumsskåp och badrumsinredning (attiraljer) in.

Föremål föreningen tillfört lägenheten
Däremot finns några saker som skiljer sig mellan fast egendom och bostadsrätt, då bostadsrätt ses som lös egendom. Det gäller framförallt de föremål som föreningen har tillfört lägenheten, exempelvis vitvaror och hatthylla, vilket säljaren inte ta med  sig. Säljaren äger ju inte föremålen, utan det gör föreningen, vilket gäller även om bostadsrättshavaren bytt ut föremålen, exempelvis ersatt vitvaror med nya i samband med en köksrenovering.

Sammanfattande bedömning i ditt fall
Alltså, gäller att en toalettpapperhållare bör utgöra ett sådant byggnadstillbehör som utgör sådan inredning som inte ska tas med vid flytt. Samma sak gäller om det var bostadsrättsföreningen som tillförde toalettpapperhållaren vid exempelvis produktionen av lägenheten. Jag rekommenderar dig att kontakta säljaren gällande detta, med hänvisning till lagbestämmelsen som grund.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare