Får särkullbarn mer arv efter den andra makens avlidande?

Eftersom gifta makar ärver varandra efter att särkulle barnen fått ut sina arv undrar jag om särkullebarn har någon arvsrätt efter att den andra maken/an dött - Har de någon arvsrätt av den halva som tillfaller den andre maken/an efter att denne dött.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer använda mig av ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara din fråga.

Arvsdelning inom äktenskap handlar egentligen om två olika processer. Den första är en bodelning. Genom bodelningen delar man makarnas giftorättsgods (deras gemensamma egendom) lika (10 kap. 1§ och 11 kap. 3§ ÄktB). Utan ett äktenskapsförord brukar det vara 50% som tillfaller en make efter bodelning.

Den del som tillfaller den avlidna maken i bodelningen är dennes kvarlåtenskap. Kvarlåtenskap är det man lämnar efter sig, arvet alltså. Kvarlåtenskapen skall sedan delas mellan makens arvingar.

Särkullbarn är de barn som inte är gemensamma mellan det gifta paret. Särkullbarn har, precis som du säger, rätt att få ut sitt arv när dennes förälder avlider (3 kap. 1§ 1 stycket ÄB). Det är bara särkullbarn som har denna rätt. De får arv före den efterlevande maken, alla andra arvingar får vänta tills den andra maken avlider för att få sitt arv (3 kap. 2§ 1 stycket ÄB). Särkullbarns andel av arvet minskar om de fått ut hela eller delar av sitt arv. De ska få ut en viss andel. Andelen beror på bl. a. testamente och antal barn. Den andel som bröstarvingen får minskar det kvarvarande arvet med lika stor andel (3 kap. 2§ 2 stycket ÄB). Det innebär i praktiken att ett särkullbarn som har fått hela sin arvsandel inte skall få något mer när den andra maken avlider.

Hoppas du fått svar på din fråga, om du har fler frågor får du gärna ställa dem till oss på Lawline eller boka tid med våra jurister (länk).

Vänliga hälsningar,

Nora ErikssonRådgivare