Fått fel växthus, har man rätt till omleverans?

Har beställt ett växthus som jag haft på tomten i ca 3 månader under tiden vi byggt mur som den skall monteras på. Idag gick vi igenom materialet, och de visade sig att vi fått ett annat växthus. Förutsätter att vi har full rätt till byte, kanske även en rabatt?

Tror nämligen leverantören kommer vara bråkig...

Med vänlig hälsning, Jens

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer anta att du är privatperson som beställt växthus från ett företag och därför blir konsumentköplagen, KKöpL tillämplig.

Fel i vara

Jag förstår dig som att du nu efter 3 månader från att ha fått växthuset upptäckt att det var fel. Eftersom du har fått fel växthus än vad du har beställt har du självklart rätt att få omleverans och få rätt växthus, eftersom detta är "fel i vara" enligt lagen. (16 § konsumentköplagen, KKöpL) Det är fel i vara just för att växthuset avviker från avtalet om vad du beställt.

Reklamera varan i tid

För att kunna åberopa felet för att få omleverans eller eventuell prisavdrag krävs det av dig som köpare att du reklamerar felet till säljaren inom skälig tid (rimlig tid) efter att du märkt eller borde ha märkt felet.(23 § KKöpL) Enligt 23 § så anses meddelande som lämnats inom 2 månader vara inom skälig tid. Här blir frågan om det eventuellt är för sent för dig att reklamera. Eftersom det gått 3 månader. Men du har ju heller inte upptäckt felet förrän nu. Det som kan vara knepigt är att argumentera emot att du borde ha upptäckt att det var fel växthus tidigare. Eftersom du haft det på tomten i 3 månader utan att kontrollera att det är rätt växthus du fått.

Skulle det vara så att du har reklamerat i tid, om du gör det nu på en gång, så har du rätt till omleverans. Om de inte kan leverera rätt växthus så kan du ha rätt till prisavdrag eller häva köpet. (28 § KKöpL)

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare