FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/02/2022

Fel i bil som sålts i "befintligt skick"

Jag är en privatperson som har köpt en bil av en annan privatperson.

Köparen bedyrade flera gånger att allt var i sin ordning.

Säljaren hade skrivit ett kvitto där det stod: "inga förpliktelser i form av ekonomisk ersättning/garantier lämnas av säljaren för fordonet", givetvis användes termen "i befintligt skick".

Dum som jag var skrev jag på detta.

När jag kommer hem med bilen upptäcker jag att stora delar av styrservosystemet saknas, till följd av detta har det sprutat upp servoolja i generatorn så att även denna har gått sönder.

Jag undersökte saken närmare och gjorde bedömningen att tryckröret har medvetet nyligen tagits bort.

Skadorna som uppstått på anslutningen till styrväxeln har uppkommit då någon har brutit bort tryckröret och är så fatala att även styrväxeln måste bytas ut.

Givetvis är nu systemet helt tomt på Styrservoolja vilket får mig att starkt misstänka att säljaren precis innan försäljningen har fyllt på olja för att dölja att bilen blir trögstyrd-, det är altså den oljan som förstört generatorn.

Denna bedömning samt att säljaren de facto skrev detta kvitto med den faktiska texten uppenbarligen uppsåtligen har lurat mig.

Jag anser detta vara något i klass med ett dolt fel och att detta inte ska kunna gå att svära sig fri ifrån trots att vi båda skrivit på kvittot.

Har jag någon rimlig chans att konfrontera säljaren och kräva ekonomisk ersättning för reparationerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du som privatperson, har köpt en bil av en privatperson med diverse ansvarsfriskrivningar från säljaren däribland att varan säljs "i befintligt skick".

Jag tolkar det som att bilen saknade delar av styrservosystemet och att detta även orsakade skada på generatorn när du körde bilen och att du nu undrar om du kan kräva ekonomisk ersättning för reparationerna av bilen.

Är det ett fel att bilen saknar servosystem?
Fel i en vara som har sålts med förbehållet att varan säljs i befintligt skick eller liknande förbehåll, vilket "inga förpliktelser i form av ekonomisk ersättning eller garantier lämnas av säljaren för fordonet" ska ses som, regleras i Köplagen 19 §. Det stadgas här bland annat att varan ska anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Avsaknad av ett styrservosystem i en bil är ett väsentligt förhållande rörande varans användning och inte vara av mindre betydelse. Eftersom säljaren verkar ha känt denna brist och inte berättat om den för dig är det ett fel i varan trots säljarens ansvarsfriskrivning i avtalet. Ditt fall verkar vara ett skolboksexempel på när säljaren kan vara ansvarig för ett fel trots en ansvarsfriskrivning.

Vem ansvarar för felet på generatorn?
Skadan på generatorn har uppstått efter farans övergång, som skedde i samband med att bilen överlämnades enligt KöpL 13 §. När faran för varan har övergått till dig är det i regel du som ansvarar för skador som uppkommer på varan. Det finns dock ett undantag som utvecklats i domstolspraxis (bland annat NJA 1989 s 156) som säger att säljaren kan vara ansvarig för felet om orsaken till felet kan hänföras till en tidpunkt innan farans övergång. Eftersom orsaken till felet på generatorn, servosystemets brister, är hänförligt till innan bilen överlämnades till dig, bör säljaren ansvara för detta.

Kan du begära att säljaren ersätter kostnaderna för att åtgärda felet?
Eftersom vi kommit fram till att det är fel på generatorn och på servosystemet har du enligt KöpL 40 § rätt att begära ersättning i form av ett skadestånd för att ersätta den skada du lidit genom att varan var felaktig. Jag tycker alltså att det verkar som att det absolut är rimligt att kontakta säljaren för att begära ersättning för att täcka de kostnader du ådragits genom att du åtgärdade felen.

Med vänlig hälsning,

Egil SellgrenRådgivare