Fel i fastigheten på grund av takhöjden som understiger 240 cm?

Hej! Jag har sänkt taken i lägenheten och istället för 240 cm så är takhöjden vissa rum 239 cm. Är detta något som jag behöver oroa mig för vid eventuell försäljning?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag utgår från att du har ändrat rumshöjden i en bostadsrätt från 240 cm till 239 cm.

Takhöjden i byggnader ska vara tillräcklig för att undvika olägenheter för människors hälsa. Takhöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter I vissa begränsade delar av rum får det vara lägre. Det får dock inte vara mindre än 2,1 meter under horisontella tak och 1,9 meter under snedtak. (Boverkets byggregler, BBR avsnitt 3:3 och 3:53).

Takhöjden på 239 cm understiger den minsta mått för en godkänd rumshöjd med 1 cm. Rumshöjden på 239 cm anses ändå vara tillräcklig för att undvika olägenheter för människors hälsa. I samband med eventuella anspråk på nedsättning av lägenhetspriset på grund av lägre takhöjd måste köparen visa att lägenheten har lägre värde med en takhöjd om 239 cm eller att det i övrigt finns någon funktionell inverkan med lägre takhöjden (T 15164-12).

Vid eventuell försäljning bör du ange de verkliga mått (dvs. 239 cm) för att undgå ansvar för fel i lägenheten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare