Fel i vara enligt den nya konsumentköplagen - Vad gäller?

Hej, Köpte en bil av bilhandlare där jag lät min bil vara del av köpeskillingen, som inbyte. Dagen efter affär lämnade jag in bilen på service där de hittade att fjädern i bak var av, bromsskivorna släppt bitar (på baksidan - så svårt att kontrollera själv). Summan av reparation av dessa två åkommor skulle bli 17.500:- När detta meddelas säljaren hävdar denne att min bil, den i inbyte) var trasig och att det skulle vara mycket kostsamt - DET STÄMMER INTE då min fd bil kom dagen innan affär från service från märkesverkstad och var i mkt fin skick. Vad är mina rättigheter som privatperson mot bilfirma? Hur kan jag hantera detta…

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,


UTREDNING


Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är konsumentköplagen (KKL). Märk väl att den här utredningen kommer att bli något generell till sin karaktär. För den här typen av bedömningar är inte alltid helt enkla att göra genom en nättjänst som denne. Men jag har ett förslag, vilket kommer att skickas ut i ett separat mail.


Krav på sålda varor - Vad gäller?


En första förutsättning för att kunna åberopa någon av de s.k. felpåföljderna (se nedan) är att bilen är felaktig i konsumentköplagens mening. Utan tillgång till köpeavtalet och utan att ha sett bilen är det egentligen ganska svårt att kunna avgöra om så är fallet. Men utifrån den information som du har lämnat till oss finns det naturligtvis omständigheter som talar för att du bör vara berättigad till någon form av kompensation.


I lagen sägs att varan i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt ska stämma överens med vad som följer av avtalet, se 4 kap. 1 § 1 st. KKL. Vidare anges att varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som följer av avtalet.


Därutöver framgår av bestämmelsens andra stycke att varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten avsåg att varan skulle användas, om konsumenten har informerat näringsidkaren om det särskilda ändamålet och näringsidkaren vid köpet har godtagit att varan kan användas för det ändamålet.


Ytterligare krav på sålda varor till konsumenter uppställs i 4 kap. 2 § KKL. Jämte detta uttalas också i 4 kap. 3 § KKL att näringsidkaren före köpet ska upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet.


Den konsumentköprättsliga felbedömningen - Vad gäller?


Ovanstående kan möjligen framstå som något tillintetsägande, men detta utgör grunden för den konsumentköprättsliga felbedömningen. Det är för mig ovisst om bilen var fabriksny eller begagnad, vilket är en faktor som kan få bäring på den rättsliga bedömningen i det här fallet. Priset presumeras (antas) nämligen utgöra indikation på varans (bilens) förväntade kvalité. Men givet att du i samband med köpet fick information om att bilens skick, vilket du under alla omständigheter naturligtvis borde ha fått, gäller följande.


Enligt 4 kap. 5 § KKL är varan felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § eller näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt 3 eller 4 § i samma kapitel (se ovan). Generellt kan därför sägas att om inte annat eventuellt följer av avtalet ska en vara anses felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat eller har de egenskaper som säljaren har hänvisat till.

Precis som påpekades tidigare föreligger en upplysningsskyldighet på näringsidkarens sida och om denne brister i det här avseendet kommer varan att betraktas som felaktig. Med andra ord kommer den anses felaktig om näringsidkaren före köpet underlät att upplysa dig om ett sådant förhållande rörande bilens egenskaper eller användning som han eller hon kände till eller borde ha känt till och som du som köpare med fog kunde räkna med att bli upplyst om.


Vidare kan det vara värt att nämna att om handlaren, för det fall det är fråga om en begagnad bil, skulle åberopa befintligt skick ska det framhållas att en ”befintligt skick – klausul” eller annat liknande förbehåll inte på något sätt eliminerar säljarens felansvar. Men här gör sig prisaspekten återigen påmind. Skulle bilen ha varit osedvanligt billig eller om det av andra skäl fanns omständigheter som pekade på en viss förväntad (sämre) kvalité kan det bli svårare för dig att kunna åberopa någon av lagens felpåföljder. Notera dock att näringsidkaren enligt huvudregeln endast svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt, vilket i praktiken ofta blir en ren bevisrättsliga fråga mellan parterna, se 4 kap. 14 § 1 st. KKL.


Om varan är felaktig i lagens mening - Vad gäller då?


En reklamation verkar vara gjord eftersom du redan har påtalat de aktuella bristerna, vilket är bra eftersom du som konsument inte får åberopa att bilen är felaktig om du inte har lämnat säljaren meddelande om bristerna inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felen (objektiv bedömning), se 5 kap. 2 § 1 st. KKL.


När det sedan gäller vilken felpåföljd som bör nyttjas av dig kan man komma till olika slutsatser. Det som står till buds är enligt 5 kap. 1 § KKL att kräva ett avhjälpande, en omleverans, ett prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom kan du som konsument i förekommande fall också vara berättigad till skadestånd. Ovanpå detta åtnjuter du under vissa förutsättningar en s.k. detentionsrätt, dvs. en rätt att hålla inne betalningen, se 5 kap. 3 § KKL. Det sistnämnda blir dock såvitt jag förstår inte att aktuellt eftersom köpeskillingen redan är erlagd.


Sannolikt är ett avhjälpande den mest rimliga och för näringsidkaren skäliga lösningen i förevarande fall, se 5 kap. 4 § KKL. Du har inte gett uttryck för någon önskan om att häva köpet och jag tror inte heller, i vart fall inte utifrån den begränsade information som finns tillgänglig i skrivande stund, att det inträffade räcker för en hävning. Hävning innebär, föga förvånande, att prestationerna ska gå åter och för hävning krävs att felet inte är ringa, se 5 kap. 10 § 1 st. KKL. I den tidigare konsumentköplagen från 1990 angavs att felet skulle vara av väsentlig betydelse för konsumenten och att det fick avgöras från fall till fall. Men generellt gällde att en helhetsbedömning alltid skulle göras varvid möjligheterna att rätta till felet eller kompensera konsumenten genom lagens övriga påföljder skulle beaktas, se prop. 1989/90:89 s. 128. Mycket av detta torde fortfarande äga aktualitet idag.


Slutligen kan det även vara värdefullt att framhålla att Högsta domstolen (HD) har uttalat att en hävningsförklaring i regel inte kan återtas eftersom motparten (i det här fallet bilhandlaren) då haft anledning att inrätta sig efter beskedet, se avgörandet NJA 2006 s. 120. Du kan alltså inte ångra dig när du väl har lämnat ett meddelande om hävning.


Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.


Avslutande ord och ytterligare rådgivning


Svaret på din andra fråga, dvs. hur du ska hantera detta, beror mycket på vad du själv är villig att göra, alltså i mångt och mycket hur pass processbenägen du är. Men i första hand, förutsatt att du vill gå vidare vill säga, behöver du medvetandegöra din motpart om du har för avsikt att i mer formell bemärkelse vidta rättsliga åtgärder. Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det dock svårt att göra en adekvat bedömning. Vänligen se mitt nyligen utskickade mail.


Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.


Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.


Men vi kan naturligtvis bistå dig initialt i den kommande processen mot säljaren och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan, t.ex. i domstol eller vid annan typ av förhandling, om så skulle önskas. Vi har god erfarenhet av konsumentköprättsliga tvister. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.


Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.


Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo