Fel i vara och konsumentens rätt till att få felet åtgärdat på näringsidkarens bekostnad.

Hej, jag köpte en bil begagnat för 290 tusen och efter 13 dagar gick bultarna av som håller hardyskivan till fördelningslådan. Jag reklamerar till bilfirman och de svarar att man får räkna med sånt då bilen är 10 år gammal och de anser är normalt slitage vid 12 tusen mil. Bilen blev bärgad till närmaste Audi auktoriserade verkstad där de anser att detta är inte normalt slitage alls då bultar som går av är inte normalt slitage överlag. Firman erbjuder sig inte o laga bilen fortfarande därav går jag vidare till Trygg hansa men bilen passerade 10 års bryt året för några månader sedan därav kunde de inte täcka för något. Bilen fick bli lagad hos Audi och jag fick lägga ut pengar då firman inte avhjälpa mig. När bilen blev sedan klar erbjöd de sig att ta bilen till deras verkstad. På deras sida står det att de lämnar garanti på alla bilar de säljer men som svar på reklamationen skrev de att just jag fick ingen garanti på min bil. Vad kan jag göra här? Vinterhjulen som jag fick med passade inte heller bilen då de tog i bromsoket då de hade lägre ET (45) än vad sommarhjulen hade som är ET48. På plats när jag fick hjulen sa säljaren att "de passar vi har testat". Jag hörde av mig till säljaren ang detta men har inte fått svar på ca 1 månad nu. Lösningen var att köpa till 5mm spacers och sätta imellan för att få de att passa. Kan jag anmäla till ARN o få ersättning för kostnaderna jag har fått lägga ut?  Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som konsument köper varor från en näringsidkare kommer erat köp att regleras av konsumentköplagen, som du kan hitta (här). Konsumentköplagen är en så kallad “indispositiv” lag vilket innebär att reglerna i lagen inte går att avtala bort till konsumentens nackdel (1 kap. 10 § Konsumentköplagen).

Konsumentet har alltid rätt att reklamera, förutsatt att reklamationen inkommer i rätt tid.

Du som konsument har rätt att åberopa att varan är felaktig om du lämnar ett meddande till näringsidkaren inom skäligt tid från det att du borde ha märkt felet (5 kap. 2 § första stycket Konsumentköplagen). Vidare ska fel som åberopas inom två månader från att konsumenten har märkt felet alltid anses ha gjorts i rätt tid (5 kap. 2 § första stycket sista meningen konsumentköplagen). Detta innebär att om du inte väntade två månader från det att du upptäckte felet så har reklamationen gjorts i rätt tid, eftersom du hittade felet inom bara några dagar från att du hade köpt bilen.

Vad som avser fel i vara

En vara anses felaktigt om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Detta gäller även de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som ska finnas med enligt avtalet (4 kap. 1 § första stycket konsumentköplagen). Här kan vi direkt säga att vinterdäck som inte passar på bilen torde utgör ett fel i vara.

Utöver det ska varan även, enligt 4 kap. 2 § Konsumentköplagen:

  1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
  2. stämma överens med kvaliteten på och näringsidkarens beskrivning av ett prov eller en modell som har gjorts tillgänglig för konsumenten före köpet,
  3. ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art,
  4. stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra särdrag eller användning som näringsidkaren eller någon i ett tidigare säljled eller för näringsidkarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, och
  5. åtföljas av den förpackning och andra tillbehör samt anvisningar för installation, montering, användning, förvaring och skötsel som konsumenten med fog kan förutsätta

I detta fall skulle det gå att hävda att en bil som inte är körduglig borde utgöra fel i varan med anledning av punkt ett och tre i ovan nämnda lista. Det borde vara en förutsättning som konsumenten med fog kan förvänta sig oavsett hur dåligt skick bilen är i att den går att köra med. Dessutom skulle jag vilja hävda att en bil som är 10 år gammal och har gått 12 000 mil inte tyder på att en bil är i dåligt skick, utan snarare motsatsen, att den är i ett rätt så bra skick. Det ska även tilläggas att näringsidkaren har en skyldighet att, innan köpet upplysa dig som konsument om egenskaper hos bilen som du kan förvänta dig att bli upplyst om (4 kap. 3 § konsumentköplagen). Att bilen skulle gå sönder så nära inpå köpet på grund av “normalt slitage” är något som du borde ha blivit upplyst om innan du köpte bilen.

Med andledning av den korta tiden som det tog innan bilen visade sig vara behäftad med fel, informationen som du har givit mig om bilens egenskaper och den summa som du köpte bilen för är min slutsats att bilen ska anses vara behäftad med fel (4 kap.5 § Konsumentköplagen).

Information från näringsidkaren

Även om bilen är behäftad med fel, kan näringsidkaren gå fri från ansvar om hen har informerat dig om felen och att du har separat godkänt felaktigheterna (4 kap. 6 § konsumentköplagen). Här krävs som sagt ett separat godkännande från dig, finns inte något sådant går inte näringsidkaren fri, även om du har blivit informerad om felen.

Vad du som konsument har rätt till om varan är behäftad med fel

Näringsidkaren svarar för fel som har funnits innan avlämnandet och som visar sig senast tre år efter köpet ( 4 kap. 14 § Konsumentköplagen). Det är således obetydligt om det finns en garanti på varan eller inte, du som konsument har alltid rätt att få felet avhjälpt på näringsidkarens bekostnad (förutsatt att felet visar sig inom tre år från köpet). Dessutom ligger det på näringsidkaren att bevisa att varan inte var behäftad med fel vid avlämnandet av varan (4 kap. 17 § Konsumentköplagen).

Om varan är behäftad med fel har du som konsument rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att du har avhälpt felet eller hävning. Dessutom kan du ha rätt till att få skadestånd och hålla inne med betalning tills felet är löst. (5 kap. 1 § konsumentköplagen). Viktigt att notera är att näringsidkaren i första hand alltid kan kräva att få avhälpa eller omleverar varan innan det kan bli fråga om prisavdrag eller hävning (5 kap. 5 § konsumentköplagen). De olika åtgärderna kan inte kombineras med undantag för skadestånd och hålla inne med betalning, som går att kombinera med andra påföljder.

Vad du kan göra

Det första du borde göra är att kontakta företaget och begära ersättning för att du har avhjälpt felen på bilen. I fall näringsidkaren skulle motsätta sig det här bör du ta upp att du som konsument har rätt till att få fel som har funnits innan köpttillfället avhjälpt av näringsidakaren. Skulle det inte gå vägen bör du koppla in ARN för att reda ut ärendet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare