FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/12/2022

Fel på en vara

Köpte en bil via facebook Market från en privat person Men knappt 24 h gått så gick växellådan sönder. Vad kan ja göra för att på nått sätt anmäla säljaren? Har ja nån rättigheter där ja kan få rätt Rex få pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt en bil av en privatperson på marketplace och inom 24timmar efter köpet har växellådan gått sönder. Nu undrar du alltså om du kan anmäla säljaren eller få tillbaka dina pengar.

Jag utgår från att du är en privatperson och vidare att du köpt bilen från en privatperson. Det innebär att köplagen (KöpL) är aktuell i ditt fall (1 § KöpL).

Vad är fel på en vara?

Det är fel på en vara om den inte följer det som avtalats om exempelvis kvalitet och art, och varan ska även vara ägnad åt det ändamål som varor av den typen vanligen används till (17 § KöpL). Det är också fel på en vara om den inte överensstämmer med det som köparen med god grund kunde förutsätta (17 § tredje stycket KöpL).

I ditt fall verkar det som att du inte hade förväntat dig att växellådan skulle gå sönder efter 24 timmar. Ett fel i växellådan var inget fel som du heller kunde upptäcka vid första titten efter det kräver viss specialitet eller förkunskap om bilar. Det innebär att eftersom växellådan inte fungerar så skiljer varans skick från vad du kan förutsätta och det är därmed fel på varan.

Det finns utöver detta också regler som innebär att även om varan säljs med vissa friskrivningar (som exempelvis "befintligt skick" eller andra liknande uttalanden som ibland används när privatpersoner säljer saker) så ska varan anses vara felaktig om den skiljer sig från vad säljaren har sagt om till exempel egenskaper (19 § KöpL). Dock saknas det tillräckligt med information för att jag ska göra den bedömningen därav utgår jag ifrån att ett sådant uttalande inte finns.

Tidpunkten för felet

Avgörande för om du ska kunna göra felet gällande mot säljaren är om felet fanns vid varans riskövergång (21 § KöpL). Risken övergår alltså på köparen när varan avlämnats (13 § KöpL). När varan anses vara avlämnad beror på hur köpet såg ut. Om det rör ett transportköp är varan avlämnad när köparen fått den eller när transportören fått den beroende på om det transporteras inom samma ort eller inte (7 § KöpL). Jag utgår från att ni sågs vid en bestämd tid och plats och gjorde upp affären. Om felet fanns vid denna tidpunkt kan du göra felet gällande. Jag utgår från att felet alltså visade sig omedelbart vilket talar för att felet alltså fanns vid avlämnandet.

Vad kan du kräva på grund av felet?

Vid fel på varan kan köparen kräva avhjälpande (att felet åtgärdas, lagas), omleverans (ny vara levereras), prisavdrag eller hävning (30 § KöpL).

Det finns dock ett krav på köparen att dels undersöka varan så fort det går, och att man måste reklamera inom skälig tid för att kunna kräva något av de ovan nämnda alternativen (31 § och 32 § KöpL). Eftersom jag inte vet hur du har agerat vet jag inte om dessa krav är uppfyllda. Dock eftersom du förmodligen har kört bilen på olika sträckor efter att du köpt den antar jag anser jag att undersöknings kravet är uppfyllt. Vidare framgår det att felet visade sig efter 24 timmar och jag tolkar det som att du har informerat säljaren om det. Jag tolkar en reklamation inom 24 timmar som inom ramen för en skälig tid därav har reklamation skett i tid.

Eftersom jag utgår från att det är en privatperson som sålt bilen till dig påverkar detta vad som är möjligt för dig att kräva. I första hand ska man nämligen pröva omleverans eller avhjälpande (34,35 och 36 §§ KöpL). Dock kan säljaren antagligen inte leverera någon ny bil av samma kvalite eller skick. Det är inte heller osannolikt att säljaren saknar sådan kunskap som krävs för att laga felet, men detta beror ju på omständigheterna i verkligheten.

Dock kan det fortfarande vara aktuellt med prisavdrag eller hävning (37 § KöpL). Man kan lite förenklat säga att prisavdraget ska motsvara felets storlek (38 § KöpL). En hävning är aktuell först om felet är av väsentlig betydelse (alltså av stor betydelse) för köparen och säljaren borde insett detta (39 § KöpL). Man kan dock anta att det är av väsentlig betydelse för dig att växellådan nu inte överhuvudtaget fungerar, och detta är även något som säljaren borde inse då hen förmodligen har kört bilen innan. Det kan därför finnas grund för att häva köpet, vilket innebär att prestationerna ska återgå dvs då får tillbaka dina pengar och säljaren ska få tillbaka sin bil.

Som sagt är det dock viktigt att ha i åtanke att det finns många omständigheter i verkliga livet som skulle kunna påverka det faktiska utfallet.

Exempel på detta är om det inte var en privatperson som sålde bilen, om du inte undersökt varan eller om du inte reklamerat i tid.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga, och annars får du gärna återkomma!

Hälsningar,

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare