Fel vid golvslipning

Hej,

Gällande ofullstängdigt utfört arbete (Golvfirman).

Vi har haft en golvslipningfirma på besök i vår lägenhet.

- Firman har slipat och jobbet är undermåligt.

- Golvfirman har färgat golvet och det är undermåligt resultat (bedömt av annan golvfirma)

- Golvfirman åkte när vi klagade och framförde vårt missnöje (bedömt av annan golvfirma)

- Firman har aldrig lämnat en giltig offert

Vi vill inte betala för arbete då de har förstört golvet så vi behöver slipa om hela lägenheten och lägga om golvet på delar av lägenheten.

Kostnaden för omläggning / och ny slipning uppgår till ca 35 000 kr

Golvfirman har ställt en faktura som vi har bestridit på 23 125 kr kr

Bifogar textudrag från vår konversation:

Hej igen Harri,

Vi tycker det är tråkigt om du upplever det så, som vi belyste så har avsikten hela tiden varit att få golvet bra vilket vi antar och hoppas varit er målsättning också. Nej, vi godkände aldrig att ni skulle lämna utan att färdigställa. Det var fullkomligt helt på ert initiativ.

Som vi tidigare belyst, handlar detta om oss och (Golvfirman).

Vi har tyvärr även dessutom tappat 5-10 år på golvet, då vi tvingas slipa om ytterligare en gång.

Återkoppla senast idag 7/3 om du godkänner att vi EJ har några framtida skulder gentemot varandra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

(Edit: Jag har tagit bort namnet på bolaget i frågan och i stället kalla det för Golvfirman.)

Fel i tjänst?

Uppdrag som att slipa golv som utförs av ett företag för en privatperson omfattas av konsumenttjänstlagen (1985:716), KTjL.

En tjänst ska utföras fackmannamässigt (KTjL 4 §), i annat fall är den felaktig (KTjL 9 §), detta även om felet var en olyckshändelse. Fackmannamässigt betyder ungefär att resultatet ska motsvara vad en normal hantverkare inom samma område hade åstadkommit.

Att en annan golvfirma bedömer golvet som dåligt borde betyda att det är felaktigt. Det kan dock vara en god idé att låta en annan firma än den som eventuellt ska reparera golvet göra bedömningen. På så sätt undviker du att Golvfirman invänder att den nya firman gjort en felaktig bedömning bara för att få uppdraget själva.

Hålla inne betalningen

Oavsett vem som gör bedömningen verkar det alltså vara en felaktigt utförd tjänst. Det ger er rätt att hålla inne betalningen, alltså att vänta med att betala (KTjL 17 och 19 §§).

Avhjälpande

Innan andra åtgärder blir aktuella ska man vanligtvis först erbjuda företaget att rätta till sitt misstag (KTjL 20 §). I ert fall verkar dock företaget påstå att det inte är fel på tjänsten, vilket får uppfattas som att de inte tänker rätta sitt misstag.

Prisavdrag

Om företaget inte är villigt att rätta sitt misstag har man rätt till prisavdrag motsvarande kostnaden för att få felet åtgärdat (KTjL 21 §). I ert fall verkar det röra sig om hela summan eftersom jobbet måste göras om till ett dyrare pris. Ni får alltså hålla inne hela betalningen.

Skadestånd

Utöver att hålla inne betalningen har man enligt KTjL 31 § 3 st rätt till skadestånd motsvarande den skadan som uppstått. I ert fall borde detta omfatta den ökade kostnaden för att få golvet slipat ordentligt, alltså mellanskillnaden mellan det fakturerade priset (som ni håller inne) och 35tkr. Dessutom bör ni kunna begära utökat skadestånd på grund av att golvets livslängd minskat (KTjL 31 § 4 st). Då jag inte vet var golvets livslängd motsvarar i pengar kan jag dock inte ange någon precis summa.

Sammanfattning

Ni har alltså, förutsatt att det verkligen är fel på golvet vilket det verkar vara, rätt att hålla inne betalningen och dessutom att kräva ett skadestånd. Skadeståndet ska motsvara merkostnaderna ni kommer tvingas utstå för att få golvet åtgärdat. Dessutom finns det sannolikt en möjlighet att kräva ett högre skadestånd på grund av det förtunnade golvet.

Vad ni kan göra

Då ni redan har meddelat att ni anser att golvet är felaktigt har ni redan reklamerat felet (KTjL 17 §). Ni kan förtydliga att ni inte avser betala, om det inte framgått tydligt av ert bestridande.

Först skulle jag rekommendera att anlita en tredje firma, som inte kan anklagas av Golvfirman för att vara partiska i frågan, för att utvärdera det utförda arbetet. Resultatet kommer sannolikt bli att också den nya firman anser golvet felaktigt, och då har ni ett starkare läge vid en eventuell tvist.

Därefter kan ni begära en (korrekt) faktura från en annan firma för utförandet av arbetet. Med den kan ni kontakta Golvfirman och begära att de betalar mellanskillnaden. Dessutom kan ni utreda hur golvets (och alltså lägenhetens) värde påverkats av slitaget och kräva motsvarande summa.

Om du har någon följdfråga är du varmt välkommen att kontakta mig på vidar.wicklund@lawline.se. Behöver ni hjälp med kontakten med Golvfirman, med att utforma ett ändamålsenligt kravbrev, eller för vidare process om de inte går med på kraven nås jag på samma mailadress och kan förmedla kontakt med byrån för en kostnadsuppskattning!

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare