Felaktigt utförd tjänst

Hej,

Jag har en fråga. Jag har låtit en bilverkstad reparera min bil. Efter att jag hämtat ut bilen verkar det som att reperationen har lett till att bilen nästan är I sämre skick än när jag lämnade in den.

Reperationen verkar extremt slarvigt gjord!

Jag misstänker tyvärr att det inte är första gången som dom har slarvat, men jag är inte helt säker. Vad kan jag göra? Jag vill inte behöva betala för en reperation som inte har lett till någon förbättring??

Lawline svarar

Hej,

Tack för Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min konkreta slutsats och rekommendation finner du längst ner i svaret

Jag antar att du har köpt din bil och lämnat in din bil för personligt bruk då inget annat framgår.

Då det rör sig om en tjänst som är utförd är Konsumenttjänstlagen (1985:716) - händanefter KtjL - tillämplig.

Bilverkstaden har enligt 20 § 2st KtjL först och främst rätt att avhjälpa felet. Detta gäller däremot inte om Du har något särskilt skäl att avvisa ett erbjudande om avhjälpande. - I ditt fall kan det faktiskt föreligga skäl att avvisa erbjudanden då det kanske inte var första gången som bilverkstaden har slarvat. Enligt 21 § KtjL - Om Du har särskilda skäl att avvisa ett erbjudande om avhjälpande så har du rätt att omgående häva tjänsten om syftet med tjänsten i huvudsak var förfelad och bilverkstaden har insett eller borde ha insett detta! - Detta blir egentligen en bevisfråga!

Slutsats: Du har alltså en möjlighet att häva köpet och slippa betala för reperationen. Du måste dock bevisa att det föreligger ett huvudsakligt fel av reperationen och att bilverkstaden har förstått detta eller borde ha förstått det!

Behöver du ytterligare hjälp med att driva ärendet vidare är du välkommen att vända dig till info@lawline.se.

Jag önskar dig stort lycka till med ditt ärende och en fortsatt trevlig dag,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare