Finansiering vid köp av fastighet

Jag äger ett AB bolag som är intresserad av att köpa en lokal som ägs av ett annat AB bolag. De begär 4 miljoner och jag har 2,5 miljoner att betala på en gång. Resterande 1,5 miljoner skulle bli någon slags avbetalning som säljaren kan tänka sig att gå med på, om det går att garantera att han får sina pengar. Så därför undrar jag, vad för slags avtal behöver vi skriva för att säljaren ska känna sig säker vid försäljningen? Hans största oro är om köparens AB bolag går i konkurs och han således förlorar sina pengar. Vad finns det för lösningar? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Den vanligaste lösningen är att en inteckning görs i fastigheten. Det betyder att du som köpare upprättar ett pantbrev som gäller i förhållande till den överskjutande köpeskillingen som du avser betala på avbetalning, ofta benämnt som panträtt. Säljaren ges då en säkerhet ifall ditt aktiebolag skulle få betalningssvårigheter och kan då begära utmätning av värdet i lokalen. Storleken på panträtten behöver nödvändigtvis inte vara hela det överskjutande beloppet utan till den nivå säljaren känner sig trygg att genomföra affären.

En annan lösning är att du som privatperson går i borgen för ditt aktiebolags köptransaktion. Det betyder kortfattat att du får stå ansvarig ifall ditt bolag skulle få betalningssvårigheter. Jag skulle rådgiva dig att undvika denna lösning, även om ditt bolag går bra.

Det ovanstående är två lösningar av många. För att avgöra vad som är lämpligt i din situation rekommenderar jag att du tar hjälp av en jurist eller möjligtvis din bank. Du kan enkelt boka in ett möte med en av Lawlines jurister https://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare