FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal07/12/2021

Finns det en laglig rätt till pengar av mitt ex när han fick huset mycket billigare?

Min fru tillsammans med sin dåvarande pojkvän (6år sedan) köpte hennes farmor och farfars hus. Huset såldes genom hennes pappa då farföräldrarna var bortgångna. Mäklaren värderade huset till 1 miljon. Pappan gav dem då huset för 600 000, och det sades att papper skulle skrivas att det var för hans dotters skull. Papper skrevs aldrig och de gjorde slut och hon flyttade ut. Pappan har nu också gått bort men min fru (dottern) ville då att hennes ex skulle betala begravning pga att han fick huset 400 000 billigare men han vägrar. Har hon någon laglig rätt till pengar eller är det kört när det inte finns papper?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I allmänhet finns ingen laglig rätt till pengar för att din frus ex har fått huset billigare än marknadsvärdet. Sen är det givetvis rimligt att tänka sig att man av ren omtanke kan vara med och bidra till begravningskostnader, men det finns tyvärr ingen grund för det anspråket. Även om det inte är ett direkt svar på din fråga så vill jag passa på att uppmärksamma om att i och med att det, såvitt jag förstår det, inte har upprättas någon köpehandling när hennes pappa gav dem huset, så är det mycket möjligt att hennes pappa fortfarande står som ägare till fastigheten vilket innebär att den ska ingå i hans kvarlåtenskap.

Kravet för att ett köp av en fastighet ska vara rättsligt bindande är att det har upprättats en skriftlig köpehandling där det framgår en uppgift om både säljare och köparen, en överlåtelseförklaring, uppgift om köpeobjektet, köpesumma samt undertecknande av både säljare och köpare. (se 4 kap. 1 § Jordabalken)

Saknas någon av dessa uppgifter så är avtalet ogiltigt. Det är också nämnvärt att undertecknande bör bevittnas av två personer eftersom det är nödvändigt för att erhålla lagfart på fastigheten. Förvärvar man en fastighet så är man skyldig att söka lagfart och gör man inte det så kan Lantmäteriet förelägga om att så ska ske. Det går att kolla i fastighetsregistret vem som står som ägare till fastigheten, vilket kan vara bra att göra då hennes pappa verkar gått bort nyligen.

Hoppas det var svar på dina fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare