Finns det en tidsgräns för företag att försöka reparera en vara?

Hej

Undrade om det fanns någon tidsgräns för företag att försöka reparera en vara.

Jag lämnade in ett elcykel batteri på reparation inom garanti tiden hos X i augusti förra året och dem har sagt att det inte går att reparera och att jag ska få ett nytt batteri.

Men dem har fått problem med leveranser på grund av covid. Så dem har inte lyckats få tag på något reserv batteri. Men nu du börjar det närma sig sommaren har jag skulle vilja använda elcykeln jag har betalat över 10000kr för.

Kan företag dra ut på reparationer hur länge dem vill eller har dem har en tidsgräns.

Tack i förväg

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om säljaren har lämnat en garanti svarar säljaren för fel om varan skulle försämras under garantitiden (21 § KKöpL). Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet (reparation) eller företar omleverans (utbyte) av varan (26 § första stycket KKöpL). Avhjälpande eller omleverans ska ske inom "skälig tid" (26 § tredje stycket KKöpL). Reparationen av el-cykeln ska därför ske inom "skälig tid". Vad som är "skälig tid" får avgöras i det enskilda fallet utifrån omständigheterna. En säljare bör så fort som möjligt avhjälpa felet. Ett avhjälpande bör ta ett par dagar och i annat fall bör köparen få en ersättningsvara. Företaget har i detta fall dröjt i över åtta månader med att reparera varan. Min bedömning är att det inte kan anses vara inom skälig tid. Eftersom avhjälpande eller omleverans inte skett inom skälig tid har du rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet (28 § KKöpL). Du får häva köpet, om felet skulle anses vara av väsentlig betydelse för dig som köpare (29 § KKöpL). Min bedömning är att ett trasigt batteri på en el-cykel är ett väsentligt fel för köparen. Utan ett fungerande batteri är det inte möjligt att använda el-cykeln för sitt ändamål. Cykeln förlorar därför sitt syfte, vilket måste anses vara ett väsentligt fel av betydelse. Dessutom måste det beaktas att avvikelsen inte har åtgärdats av säljaren på över åtta månader. Slutsatsen är därför att du kan begära prisavdrag eller häva köpet om du inte längre orkar vänta på att felet avhjälps.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare