FrågaAVTALSRÄTTFormkrav25/10/2022

Finns det formkrav avseende upprättande av fullmakt?

Min son skrev en fullmakt till mig, att jag i hans ställe skulle hämta ut en beslagtagen telefon hos polisen. Han skrev utförligt en fullmakt till mig via chattjänsten messenger, där han även bifogade foto på hans legitimation, fram och baksida.Alla våra uppgifter fanns med. Polisen accepterade inte fullmakten för den var tvungen att vara skriftlig. Efter ett samtal hos dem internt blev svaret att det måste vara skrivet på papper så de kan skanna i det digitalt. Så att det redan fanns i digital form och med lätt spårbarhet bakåt att fullmaktsutfärdaren är korrekt, var inte intressant. Jag ställde då frågan om inte vem som helst ute på gatan faktiskt skulle kunna skriva en fullmakt på papper med de uppgifterna sonen skrivit till mig och att de uppgifterna skulle de acceptera men inte de jag visade upp i min telefon. Svaret blev en tystnad. Så, vad gäller när vi skriver fullmakter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fullmakter återfinns i 2 kap avtalslagen. Huvudregeln är att det inte finns några formkrav för att en fullmakt ska vara giltig. Detta innebär alltså att en fullmakt inte behöver vara skriftlig för att vara giltig, även muntliga fullmakter är som utgångspunkt gällande. Det finns dock undantag från denna huvudregel, i vissa fall krävs det att fullmakten upprättas skriftligen. Men det är ingenting som är aktuellt i ditt fall. Värt att nämna är dock att det är att föredra att fullmakten upprättas skriftligen, för att det inte ska bli diskussioner mellan parterna kring vad fullmakten avser.

Det finns alltså inga juridiska bestämmelser som reglerar huruvida en fullmakt behöver upprättas på ett fysiskt papper eller om upprättandet kan vara digitalt. Varför polisens rutiner ser ut som de gör avseende behandlande av fullmakter kan jag däremot inte svara på.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem. Du kan också boka tid med någon av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare